A
Anonymous
Guest
Chłopa pańszczyźnianego też nie trzeba było utrzymywać. Dodatkowo, chłop taki również robił na siebie, bo pańszczyzna zwykle obejmowała na początku parę dni w roku, później w miesiącu, następnie w tygodniu; lecz nigdy nie było tak, że chłop pańszczyźniany pracował wyłącznie u pana. Chyba że odnosisz się do tzw. ascriptici, przypisańców, ale to raczej kategoria niewolników (ew. kolonów), a nie chłopów, lub chałupników. Szkopuł w tym, że chałupnicy nie posiadali ziemi zwykle z tego powodu, że zostali z niej wywłaszczeni, a więc byli zmuszeni do pracy najemnej u pana lub o bogatego chłopa. I można by całkiem zasadnie stwierdzić, że skutkiem grodzeń było masowe rozpowszechnienie się chałupników. Dodatkowo, żaden chłop nie mógł zasadniczo obracać ziemią, bo ziemia należała nie do niego, tylko do pana; zbycie ziemi możliwe było tylko za zgodą pana.
No i największy babol: praca najemna nie ma nic wspólnego z gospodarką czynszową. Gospodarka czynszowa w średniowieczu polegała na tym, że chłop mógł korzystać z ziemi pana za pewną opłatą, czasem płaconą w płodach rolnych, czasem w pieniądzu. Praca najemna zaś ma więcej wspólnego z pańszczyzną, bo chłop pracuje u kogoś na roli, zwykle dlatego, że sam nie posiada swojej ziemi (posiada, a nie jest właścicielem). Tyle aspekt historyczny. Aspekt ekonomiczny stanowi zaś, że praca najemna polega na tym, że to chłopu się płaci, a gospodarka czynszowa polega na tym, że to chłop płaci.
Chłop był uwiązany do ziemi, kolejnymi prawodawstwami ograniczano jego prawa, natomiast pańszczyzna była nieodpłatna.
Statuty nieszawskie z 1454 r. zaostrzały karę za przechowywanie zbiegłych chłopów i zakazywały zatrudniania ich w innych folwarkach, co wpłynęło na proces uzależnienia chłopa od dworu.
przywilej piotrkowski – podpisany w 1496 r. przez Jana Olbrachta. Przywiązywał on chłopów do ziemi zezwalając jedynie jednemu chłopu na rok opuścić wieś. Zdecydowanie ograniczyło to wychodźstwo chłopów.
Przywilej toruński – podpisany w 1520 r. Oficjalnie ustalano powszechną, obowiązkową pańszczyznę w wysokości jednego dnia w tygodniu.
1532 – zakaz opuszczania przez chłopów wsi (ostateczna utrata wolności osobistej).
1543 – zezwolenie na swobodne ustalanie przez szlachtę wymiaru godzin pracy w zakresie pańszczyzny.
Konstytucja 3 Maja – roztoczenie opieki państwa nad stanem chłopskim i zachęcanie dziedziców do podpisywania z chłopami umów czynszowych.
Ustawa o sprzedaży królewszczyzn z 1792 r. – wydana w przededniu wojny z Rosją w celu ratowania skarbu państwowego. Zapewniała chłopom osiadłym w królewszczyznach własność posiadanego gruntu i wolność osobistą (po rozwiązaniu kontraktu z dziedzicem).
Uniwersał połaniecki podpisany w obozie pod Połańcem 7 maja 1794 – ustanowienie urzędu dozorców mających pośredniczyć w sporach dworu z wsią, zapewnienie chłopom wolności osobistej (możność opuszczenia wsi po spełnieniu warunków zapisanych w dokumencie) i nieusuwalności z ziemi na której gospodarują o ile sami nie spełniali warunki umowy z dworem, zmniejszenie wymiaru pańszczyzny.
1794 – ustawa opracowana przez Kołłątaja miała zapewniać ziemię uczestnikom powstania, a w razie ich śmierci – ich synom. Byłoby to pierwsze uwłaszczenie chłopów na ziemiach polskich.
1807 – zniesienie pańszczyzny na terenie zaboru pruskiego (w Wielkim Księstwie Poznańskim – 1823).
1848 – zniesienie pańszczyzny na terenie zaboru austriackiego w celu pozyskania sobie wsi pod presją powstania krakowskiego i rzezi galicyjskiej.
1864 – zniesienie pańszczyzny na terenie Królestwa Polskiego (kongresowego) wskutek przyłączenia go do Rosji, gdzie pańszczyznę zniesiono dwa lata wcześniej(1862).
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84szczyzna
Dalej piszą o skutkach pańszczyzny, wymienię tylko istotne:
1. Zdecydowane obniżenie efektywności pracy chłopów (nie zależało im bowiem na odpracowywaniu ziemi, której zbiory i tak nie były dla nich. Stąd gospodarstwa krajowe były o wiele mniej dochodowe w stosunku do zachodnich).
2. Utrata zysków dla miast, które wcześniej korzystały na handlu ze wsiami (z powodu braku pieniędzy), a w wyniku tego powolny upadek gospodarczy dużej ilości miasteczek.
3. Powstanie silnego rozwarstwienia majątkowego szlachty i nie-szlachty, dominacja tej pierwszej w handlu (a tym samym osłabienie siły stanu mieszczańskiego).
W takich warunkach nie mogły narodzić się stosunki kapitalistyczne, w tym praca najemna. Praca najemna powstała tam, gdzie była gospodarka czynszowa, czyli na Zachodzie! W poprzednim poście dałem link o gospodarce folwarcznej. Więc nie jest tak jak piszesz, że praca najemna powstawała tam gdzie była pańszczyzna. To, że po średniowieczu w Polsce odchodzono od gospodarki czynszowej, to dla mnie regres cywilizacyjny! Dopiero po niszczycielskiej III wojnie północnej wrócono do tego typu gospodarki, sprowadzając kolonistów z Niemiec. Pracownik najemny to człowiek wolny, a nie niewolnik. Jak pracownikiem najemnym może być ktoś, kto z dziada pradziada pod przymusem robi w tym samym dworze?
W średniowiecznej gospodarce czynszowej, która występowała w Polsce w osadach lokowanych na prawie niemieckim, chłopi mogli chodzić do sądów by bronić swoich praw. Chłopi zyskiwali swobody, dzięki którym niektórzy przedsiębiorczy chłopi robili interesy i się bogacili.
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/histor ... achty.html - Czytać od "XIII i XIV w.".
Znajduję argumenty na każdej stronie, poświęconej temu tematowi.
Teraz a propos protestantyzmu. Przekonują mnie poglądy Maxa Webera:
Specyficznie, protestantyzm sprzyja następującym zwyczajom, które z kolei sprzyjają kapitalizmowi:
ciężka praca, która jest czynnością na chwałę Boga
dążenie do nieustannego powiększania majątku (kapitału), czyli moralny nakaz dążenia do bogactwa
majątek (bogactwo) nie powinny być konsumowane - ascetyczny styl życia i związana z nim redukcja wydatków pieniężnych do niezbędnego minimum
zachowania ułatwiające zaufanie w kontaktach gospodarczych, takich jak: pracowitość, rzetelność, dotrzymywanie zobowiązań, uczciwość w transakcjach handlowych
Protestantyzm równocześnie potępia lenistwo i bezczynność jako grzech, tym samym bogactwo nie zwalnia od obowiązku pracy.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Etyka_prot ... apitalizmu