Sport to zdrowie

NoahWatson

future vaxinista
1 147
2 673
Jeden z założycieli CrossFitu, były już CEO Greg Glassman, powiedział kilka niewrażliwych słów o zamieszkach po śmierci George'a Floyda:
CrossFit founder: Why should I mourn for George Floyd?
Pomimo odejścia z funkcji CEO 11-tego ciągle miał 100% biznesu:
Post instagram
Plotki mówią, że łzy po odejściu z funkcji CEO ociera 100-dolarowymi banknotami.


@inho
W końcu szerzej zaczyna się mówić o tym, że ATHLEAN-X używa mylnie wyglądającego obciążenia i w filmikach twierdzi, że podnosi w nich więcej niż prawdopodobnie jest w stanie rzeczywiście podnieść. Na kanale Curlean-X jest kilka filmików omawiających temat:

ATHLEAN-X Fake Weights NOT OK - Jeff Cavaliere CLAIMS False Numbers, Deletes Comments (CENSORSHIP)

Cieszę się, że w końcu zaczyna się to rozchodzić echem. Athlean-X jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Kilka lat temu, gdy zaczynałem trenować używając szeroko rozumianego treningu oporowego i kompletnie się nie znalazłem, znalazłem ten kanał oraz obejrzałem wiele filmików. Filmiki rozpowszechniają nocebo (sieje strach wobec "niepoprawnego" poruszania się podczas ćwiczeń itp) i spowodowały, że później zacząłem sensowny trening, a jestem pewien, że nie jedną osobę zniechęciły do ćwiczeń w ogóle.
 

inho

Well-Known Member
1 635
4 326
@inho
W końcu szerzej zaczyna się mówić o tym, że ATHLEAN-X używa mylnie wyglądającego obciążenia i w filmikach twierdzi, że podnosi w nich więcej niż prawdopodobnie jest w stanie rzeczywiście podnieść. Na kanale Curlean-X jest kilka filmików omawiających temat:

ATHLEAN-X Fake Weights NOT OK - Jeff Cavaliere CLAIMS False Numbers, Deletes Comments (CENSORSHIP)

Cieszę się, że w końcu zaczyna się to rozchodzić echem. Athlean-X jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Kilka lat temu, gdy zaczynałem trenować używając szeroko rozumianego treningu oporowego i kompletnie się nie znalazłem, znalazłem ten kanał oraz obejrzałem wiele filmików. Filmiki rozpowszechniają nocebo (sieje strach wobec "niepoprawnego" poruszania się podczas ćwiczeń itp) i spowodowały, że później zacząłem sensowny trening, a jestem pewien, że nie jedną osobę zniechęciły do ćwiczeń w ogóle.
Oszukiwanie z ciężarami to rak fitnessowych influencerów. Jestem zdania, że tego typu kanały mimo wszystko są pożyteczne dla początkujących - z zastrzeżeniem, żeby nie przywiązywać się do nich na stałe. Po pewnym czasie wyczerpują sensowne tematy i robią się bardzo powtarzalne albo właśnie zaczynają naginać tematykę do granic absurdu, żeby tylko mieć nowy content.

Warto poznać różne ćwiczenia, również te niebezpieczne (aby ich nie robić lub szczególnie przy nich uważać), załapać pewne podstawy, które pozwalają nauczyć się czytać sygnały od własnego ciała i później się leci na automacie. Mając podstawową orientację w zagadnieniach treningu siłowego można uniknąć głupich kontuzji, które raczej na pewno jeszcze bardziej opóźniają postępy albo w skrajnym przypadku na stałe uniemożliwiają dalszy trening.

Sam nie subskrybuję już żadnego treningowego kanału, bo w pewnym momencie zaczęła mnie irytować wtórność materiałów i szkoda było mi czasu, a to co wiem, starcza mi do utrzymania satysfakcjonującej mnie formy. Przy czym 'satysfakcjonujące' oznacza dla mnie obecnie utrzymanie organizmu w ogólnie dobrej kondycji zdrowotno-siłowo-ruchowej - nie mam ambicji kulturystycznych. ;)
 

NoahWatson

future vaxinista
1 147
2 673
Oszukiwanie z ciężarami to rak fitnessowych influencerów. Jestem zdania, że tego typu kanały mimo wszystko są pożyteczne dla początkujących - z zastrzeżeniem, żeby nie przywiązywać się do nich na stałe. Po pewnym czasie wyczerpują sensowne tematy i robią się bardzo powtarzalne albo właśnie zaczynają naginać tematykę do granic absurdu, żeby tylko mieć nowy content
Na powtarzanie tematów wpływa na pewno specyfika social mediów, jak działają algorytmy przy polecaniu treści itp Kanały z lepszymi merytorycznie treściami się tak nie wybijają jak kanały z click-baitowymi tytułami.
Jak już wspomniałem u mnie ten kanał opóźnił rozpoczęcie sensownego treningu, a na pewno kilka osób zrezygnowało z powodu ogromnej ilości nocebo serwowanej na kanale. Są inne zasoby w sieci pozbawione tych wad.

Warto poznać różne ćwiczenia, również te niebezpieczne (aby ich nie robić lub szczególnie przy nich uważać), załapać pewne podstawy, które pozwalają nauczyć się czytać sygnały od własnego ciała i później się leci na automacie. Mając podstawową orientację w zagadnieniach treningu siłowego można uniknąć głupich kontuzji, które raczej na pewno jeszcze bardziej opóźniają postępy albo w skrajnym przypadku na stałe uniemożliwiają dalszy trening.
Odszedłem od myślenia, że jakieś ćwiczenia oporowe są same w sobie niebezpieczne. Nie ma bezpośrednich dowodów na to, że ćwiczenia uznawane przez takich ludzi jak Jeff z Athlean X jako niebezpieczne jest bardziej niebezpiecznych niż inne. Ot pułapki zbyt mechanicznego podejścia.
Oczywiście mam na myśli ćwiczenia oporowe jak upright row, a nie zakładanie sobie samemu dźwigni z użyciem innych kończyn albo przedmiotów albo inne próby wywołania ruchu poza dopuszczalny zakres ruchu w stawie.
 

inho

Well-Known Member
1 635
4 326
Nie ma bezpośrednich dowodów na to, że ćwiczenia uznawane przez takich ludzi jak Jeff z Athlean X jako niebezpieczne jest bardziej niebezpiecznych niż inne. Ot pułapki zbyt mechanicznego podejścia.
albo inne próby wywołania ruchu poza dopuszczalny zakres ruchu w stawie

To nie jest kwestia tego czy jeden, czy drugi youtuber coś mówi, tylko wynika to z mechaniki ludzkiego organizmu. Po prostu niektóre ćwiczenia wybaczają więcej błędów technicznych, a inne mniej. Nie śledzę obecnie tej tematyki - jeśli są dostępne lepsze kanały, to tylko lepiej dla wszystkich i kolejny argument za tym, żeby się wziąć za siebie, jeśli ktoś się ociąga. :)
 

NoahWatson

future vaxinista
1 147
2 673
To nie jest kwestia tego czy jeden, czy drugi youtuber coś mówi, tylko wynika to z mechaniki ludzkiego organizmu. Po prostu niektóre ćwiczenia wybaczają więcej błędów technicznych, a inne mniej. Nie śledzę obecnie tej tematyki - jeśli są dostępne lepsze kanały, to tylko lepiej dla wszystkich i kolejny argument za tym, żeby się wziąć za siebie, jeśli ktoś się ociąga. :)
Moje poglądy się zmieniły. Czysto mechaniczne spojrzenie jest bardzo ograniczone, by zrozumieć kontuzje w sporcie i zjawisko bólu.
Ujmę innymi słowami to, co wyżej chciałem powiedzieć. Technika ma więcej wpływu na wydajność niż na kontuzje. Źródła których obecnie słucham, uważają że niedoskonała/"zła" technika nie ma pierwszorzędnego wpływu na pojawienie się kontuzji. Nawet gdyby wybranie "złej"/"nieoptymalnej" techniki miało jakiś wpływ na kontuzje (nie jest to bezpośrednio udowodnione), to osoby takie jak Jeff z Athlean X kładą na to zdecydowanie zbyt duży nacisk, zamiast na inne (udowodnione) czynniki wpływające na ryzyko kontuzji.
A po nasłuchaniu się Jeffa to można zacząć się zastanawiać czy aby na pewno nie zrobiło się sobie krzywdy podnosząc torbę z zakupami ważącą 2kg z lekką rotacją wewnętrzną w barku...
 

inho

Well-Known Member
1 635
4 326
Moje poglądy się zmieniły. Czysto mechaniczne spojrzenie jest bardzo ograniczone, by zrozumieć kontuzje w sporcie i zjawisko bólu.
Ujmę innymi słowami to, co wyżej chciałem powiedzieć. Technika ma więcej wpływu na wydajność niż na kontuzje. Źródła których obecnie słucham, uważają że niedoskonała/"zła" technika nie ma pierwszorzędnego wpływu na pojawienie się kontuzji. Nawet gdyby wybranie "złej"/"nieoptymalnej" techniki miało jakiś wpływ na kontuzje (nie jest to bezpośrednio udowodnione), to osoby takie jak Jeff z Athlean X kładą na to zdecydowanie zbyt duży nacisk, zamiast na inne (udowodnione) czynniki wpływające na ryzyko kontuzji.
A po nasłuchaniu się Jeffa to można zacząć się zastanawiać czy aby na pewno nie zrobiło się sobie krzywdy podnosząc torbę z zakupami ważącą 2kg z lekką rotacją wewnętrzną w barku...
Pierwotna wersja mojego poprzedniego posta była dłuższa i traktowała właśnie o masie innych czynników, ale stwierdziłem, że byłoby to powielenie twojej tezy. Jeff był chyba fizjoterapeutą więc na tym aspekcie się skupił i na nim zbudował swoją markę. Zdecydowanie zgadzam się, że kanały poruszające tematy treningowe bardziej przekrojowo mogą być bardziej użyteczne.

Mimo wszystko np. przeprosty kolan przy "leg pressach" to kwestia czysto techniczna i niebezpieczna obojętnie od innych czynników.
 

NoahWatson

future vaxinista
1 147
2 673
Nie spodziewałem się takich mądrych słów na portalu o bieganiu:
Jak uciec przed pościgiem. Poradnik taktyczny
Bieganie dużo, poza zabijaniem naturalnej chyżości, powoduje także ogólne życiowe zmulenie, przez co potencjalny uciekinier nie tylko jest słabszy na starcie, ale spowolnione są także jego funkcje życiowe oraz reakcja na bodźce. W warunkach ucieczkowych spowolnienie to niemal wyrok śmierci.
 
Do góry Bottom