Zapodaj coś ciekawego

Denis

Well-Known Member
3 825
8 517

Najtragiczniejszy w skutkach wypadek w dziejach wyścigów samochodowych.


Historia wyścigów samochodowych zna wiele kraks i wypadków. Jednakże karambol, jaki zdarzył się podczas "24 godzin w Le Mans" zapisał się jako najtragiczniejsze wydarzenie w historii automobilizmu.

Dzień 11 czerwca 1955 roku wpisał się czarnymi zgłoskami w historię toru we francuskim Le Mans oraz w dzieje całego automobilizmu. Na 33 okrążeniu jadący na czele stawki Jaguar, w którym zasiadał Mike Hawthorn nagle zahamował, by zjechać na pit-stop położony na prostej naprzeciw trybuny głównej. Jadący za nim Lance Macklin odbił w lewo by uniknąć kontaktu. W tym samym momencie rozpoczynający wyprzedzanie Merceses-Benz 300SLR prowadzony przez Pierre Levegh’a z prędkością około 200 km na godzinę uderzył w tył bolidu Austin Chealey 100S, za kierownica którego siedział wspomniany Lance Macklin. W wyniku zderzenia, a następnie uderzenia w ziemny nasyp oddzielający tor od widzów, Mercedes wzbił się ponad tor, przeleciał kilkadziesiąt metrów, pokonał ogrodzenie i upadł bezpośrednio na tłumnie zajęte przez widzów trybuny. Wówczas nie istniały jeszcze oddzielające tor i widzów, podobne do dzisiejszych strefy buforowe i pasy bezpieczeństwa. Zaczęto je wprowadzać dopiero z początkiem lat 60-tych…

Kierujący "fruwającą maszyną" Pierre Levegh wypadł z samochodu i zginął na miejscu w wyniku rozbicia czaszki. Rozrywający się już w trakcie lotu bolid spadając w trybuny wzniecił ogromny pożar. Części karoserii i silnika oraz drobniejsze odłamki pozbawiły życia 84 widzów. Ponad 100 osób doznało poparzeń i licznych obrażeń ciała.



Co ciekawe, mimo tak wielkich ofiar i zniszczeń wyścigu nie zatrzymano, by (jak tłumaczył później dyrektor wyścigu Charles Faroux) uniknąć masowej paniki wśród zgromadzonych wokół toru widzów. Ich liczbę szacowano na około ćwierć miliona. Chciano również uniknąć blokady dróg dojazdowych do toru dla wezwanych natychmiast wozów strażackich i karetek pogotowia.



Świadkiem zdarzenia był jadący na moment przed karambolem tuż za pojazdami uwikłanymi w incydent mistrz świata Juan Manuel Fangio. Opowiadał on później, iż Pierre Levegh mając świadomość, że nie uniknie zderzenia z nasypem, zdążył podnieść ponad kokpit swą prawą rękę. Dał sygnał Fangio i innym kierowcom do ostrego hamowania, a jednocześnie symbolicznie pożegnał się z nimi na zawsze. Być może tym odruchem Francuz uratował życie niejednemu z uczestników opisywanego wyścigu.

Gdy późnym wieczorem do organizatorów 24-godzinnego LeMans dotarła informacja o ilości ofiar, szef zespołu Mercedes-Benz Alfred Neubauer podjął decyzję o wycofaniu swego zespołu z rywalizacji, mimo iż liderem, ze znaczną przewagą w tym momencie, była para Manuel Fangio i Stirling Moss. Z kronikarskiego obowiązku dodajmy, że wyścig wygrała ekipa Jaguara, za kierownica którego zasiadał między innymi Mike Hawthorn.



Tragedia w LeMans poskutkowała odwołaniem wielu imprez samochodowych, w tym czterech rund Formuły 1. Nie odbyły się wówczas Grand Prix Francji, Niemiec, Hiszpanii i Szwajcarii. Z tego też powodu cykl F-1 liczył w roku 1955 jedynie sześć wyścigów. Po opisywanych tragicznych zdarzeniach ekipa fabryczna Mercedes-Benz na wiele lat wycofała się ze sportu samochodowego. Jej powrót na wyścigowe tory nastąpił dopiero przed sezonem 1987.

W konsekwencji wspomnianej katastrofy, Parlament Szwajcarii przyjął ustawę zabraniającą organizowania na terenie tego kraju jakichkolwiek wyścigów samochodowych. Prawo to przetrwało bez zmian prawie 52 lata. Dopiero 7 czerwca 2007 roku, głosami 99 posłów przeciw 77, uchwalono zmiany w Ustawie. Dopuszczono ponownie do organizacji wyścigów samochodowych, z uwzględnieniem wszystkich obowiązujących aktualnie norm bezpieczeństwa, jednakże do dnia dzisiejszego powrót Formuły 1 do Szwajcarii jest prawnie niemożliwy.

Wydarzenia sprzed kilkudziesięciu lat zapoczątkowały realne działania zmierzające do zapewnienia większego bezpieczeństwa zarówno startującym kierowcom, jak też setkom tysięcy kibiców zasiadających na trybunach wokół wyścigowych torów. Postęp technologiczny i restrykcyjne przepisy niewątpliwie lepiej chronią świat automobilizmu przed czyhającym ryzykiem wypadków, jednak w tej dziedzinie nigdy nie będzie tak, by nie mogło być jeszcze bezpieczniej.



 

GAZDA

EL GAZDA
7 687
11 166
jeden mały ruch ilyrów, wędrówka z nad dolnego dunaju nad adriatyk wywołała efekt domino potęgujący sie w skutkach, dorowie pod presją ilyrów powędrowali na południ niszcząc kulture mykeńską, i wprowadzając w grecji wieki ciemne, co posktutkowało powstaniem grecji klasycznej, inne ludy zmuszone również do wędrówki na południe, nie mając już miejsca popłyneły w morze, i jako tak zwane "ludy morza" zaatakowali imperia w innych regionach morza śródziemnego, jedni na przykład całkowicie zniszczyli imperium hetyckie, filistyni którzy zaatakowali egipt, po tym jak dostali tam bęcki powędrowali na wschód i osiedlili sie w okolicach dzisiejszej gazy co już wtedy doprowadziło do konfliktu z żydami i tym samym rozpoczęło konflikt palestyńczycy - żydzi który trwa już ponad 3000 lat...
 

kalvatn

Well-Known Member
1 317
2 112
Filmik, który pokazuje jak to syn naszego prezydenta Tadeusz Komorowski strasznie przepędza urzędasa z jakiegoś wojewódzkiego urzędu ( pies go ..... jakiego ) z terenu prywatnej firmy. Ocence sami. Oczywiście te sukinsyny obiektywne z gazety polskiej zablokowały dodawanie komentarzy pod filmem. Tadeusz Komorowski grzecznie prosi o przysłanie firmie pisma o kontroli a urzędas powtarza jak mantrę, że on pisma przysłać nie może on tylko pokazuje legitymacje i kontroluje. Tadeusz dalej grzecznie prosi o pismo i powtarza, że jest do dyspozycji urzędu i kontrolującego ale prosi o informację na piśmie z kilkudniowym wyprzedzeniem, w końcu urzędas mówi, że on nie zna adresu firmy!!! - Tadeusz mówi spokojnie - to jak chcecie kontrolować jak nie znacie nawet naszego adresu. Przy mojej całej antypatii do komorowskich jakiś obiektywizm chyba powinien być.

 

FatBantha

sprzedawca niszowych etosów
Członek Załogi
8 902
25 790
No to z potomstwem!

A skąd te zainteresowanie komunizmem?

Mój dziadek był pułkownikiem, a prababcia stalinistką. Moja matka się zawsze śmiała, że w genach to już u mnie. Jako nastolatka jeździłam po innych krajach i poznawałam innych towarzyszy.

Nie ma się co śmiać za mamą, drogie dziecko - życia nie znasz, Krzysia nie znasz...
 

Ciek

Miejsce na Twoją reklamę
Członek Załogi
4 872
12 259
@pLT
Składane domy IKEI dla uchodźców

dfc9c4f4454cc9870920693fabdd09d4.jpg

http://biznes.onet.pl/wiadomosci/nieruchomosci/skladane-domy-ikei-dla-uchodzcow/tw8ye4

Za $1000 sam bym chyba łyknął na szopkę na narzędzia.
 

MaxStirner

Well-Known Member
2 775
4 721
Rzekomo tak wygląda Irański kanał sportowy...



Edit
Tak jak myślałem : fake, bo podobno tam takich transmisji po prostu nie ma. Ale i tak śmieszne.
 
Ostatnia edycja:

Volvek

Well-Known Member
797
1 919
Na co dałem się nabrać? Przecież wiem, że gościu nie ma nadprzyrodzonych umiejętności, co zresztą sam powtarza. xD

A tu polecam fajne wystąpienie Jamesa Randiego:



Bardzo zabawne i pouczające jednocześnie.
 

tolep

five miles out
8 579
15 476
Wielkodupne nolajfy - do woja.

Pentagon’s ‘Force of the Future’ drive could ease job recruitment standards
Published time: March 31, 2015 02:14

recruitment.si.jpg

U.S. Defense Secretary Ashton Carter (Reuters/Jonathan Ernst)

The Pentagon is considering how to attract and retain the best and the brightest people in areas like cyber-technology, even if that means easing recruitment standards and hiring older people or offering incentives like student loan repayments.

Defense Secretary Ashton Carter began a two-day trip on Monday during which he will speak to students and soldiers about what the military will have to do to create the “force of the future.” The trip involves visits to Carter’s own high school in Pennsylvania, the Fort Drum military base in New York to meet soldiers and their families, and Syracuse University, also in New York.

“We now have the finest fighting force the world has ever known,” Carter told an audience of Abington High School students on Monday, according to Defense Department press release. “And they are not just defending our country against terrorists in such places as Afghanistan and Syria and Iraq – they’re helping defend cyberspace, too.
 
T

Tralalala

Guest
He was sent back to a maximum security prison in Texas to serve an additional and cumulative 45-year sentence. From here, Russell made his most inventive escape ever; he used acting and laxatives to fake the symptoms of AIDS, and a prison typewriter to fake his medical records to show him as HIV positive, being granted a special-needs parole to a nursing home to die. He then called the prison and parole board, posing as a doctor and AIDS specialist, asking for prisoners interested in an experimental treatment, and volunteered. Once out of Texas, he then sent death certificates to the prison and parole board stating he had died.

Niezły numer:D
https://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Jay_Russell
 

tolep

five miles out
8 579
15 476
Program PPS z 1892. (fragment). Zrealizowany praktycznie w całości.

Samodzielnej Rzeczypospolitej demokratycznej, opartej na zasadach następujących:
1) bezpośrednie, powszechne i tajne głosowanie; prawodawstwo ludowe, pojmowane zarówno jako sankcja jak i inicjatywa;
2) całkowite równouprawnienie narodowości wchodzących w skład Rzeczypospolitej na zasadzie dobrowolnej federacji;
3) samorząd gminny i prowincjonalny z wybieralnością urzędników administracyjnych;
4) równość wszystkich obywateli kraju bez różnicy płci, rasy, narodowości i wyznania;
5) zupełna wolność słowa, druku, zebrań stowarzyszeń;
6) bezpłatna procedura sądowa, wybieralność sędziów i sądowa odpowiedzialność urzędników;
7) bezpłatne, przymusowe, powszechne, całkowite nauczanie; dostarczanie uczącym się środków utrzymania przez państwo.
8) zniesienie armii stałej; powszechne uzbrojenie ludu;
9) postępowy podatek do dochodu i od majątku, i taki podatek od spadków; zniesienie podatków od artykułów spożywczych oraz pierwszej potrzeby;
B. pod względem ekonomicznym:
I) Prawodawstwo pracy:
1) ośmiogodzinny dzień roboczy, stała 36-godzinna przerwa co tydzień;
2) minimum płacy roboczej;
3) równa płaca dla kobiet i mężczyzn przy równej pracy;
4) zakaz pracy dzieci do lat 14, ograniczenie pracy niedorosłych (od lat 14 do 18) do sześciu godzin na dobę;
5) zakaz pracy nocnej w zasadzie;
6) higiena fabryczna;
7) zabezpieczenie państwowe w razie wypadków, braku pracy, choroby i starości;
8) inspektor fabryczny wybierany przez samych robotników;
9) giełda pracy i sekretariat robotniczy;
10) zupełna wolność zmów (porozumień) robotniczych.
 
Do góry Bottom