Cytaty

rawpra

Well-Known Member
2 741
5 407
1469867780701-2.jpg



1469880522176-2.jpg
 

pawel-l

Ⓐ hultaj
1 912
7 920
Jan Maria Szymański - Życie systemów

techn.JPG
edit:
Miejmy nadzieję, że rządy przyszłości będą lepiej od współczesnych rozumieć prawidłowości komunikacji i sterowania w społeczeństwie, rozwijając metodycznie drugi z wymienionych wariantów socjotechnicznych. Jeśli jednak świat przyszłości nie ma się stać światem Orwella i Kafki – granicę dopuszczalności form i kierunków samorealizacji wyznaczać musi wolność jednostki i związana z nią nieuchronnie jawność niezależnej opinii publicznej. Wolność we współczesnym tego słowa znaczeniu to nic innego jak wolność samorealizacji w takich formach i kierunkach, które nie stanowią zagrożenia dla innych jednostek; zapewnienie tego jest zadaniem struktury społecznej. Najtrudniejszym problemem będzie określenie granicy tej wolności, zmienia się ona bowiem nieustannie wraz z rozwojem cywilizacyjnym. Jeśli wolność ta nie ma się stać samowolą, przywilejem dla wybranych, a więc niewolą dla pozostałych, musi się z nią wiązać równość, która dziś jest pojmowana jako równy dla wszystkich dostęp (access) do źródeł informacji. Tak pojęta wolność i równość nie tylko nie będzie – wbrew różnego rodzaju konserwatystom – hamulcem rozwoju naukowo-technicznego, ekonomicznego i „kulturowego” świata, lecz stanowić będzie konieczną przesłankę tego rozwoju.

Jesteśmy potomkami nie tych, co dali się zabić i zjeść, lecz tych, co zabijali i zjadali.

Rabunek jest najstarszym bodajże wynalazkiem uwalniającym człowieka od pracy, a wojna może skutecznie rywalizować z magią w dążeniu do uzyskania czegoś za nic: posiadania kobiet mimo braku osobistego uroku, zdobywania władzy mimo braku inteligencji, korzystania z owoców żmudnej i systematycznej pracy bez kiwnięcia palcem i bez przyswojenia sobie najprostszych choćby umiejętności w jakimkolwiek pożytecznym zawodzie. Znęcony takimi możliwościami myśliwy, w miarę rozwoju cywilizacji, zabiera się do systematycznych podbojów, ugania się za niewolnikami, za łupem, za władzą i wreszcie tworzy polityczną organizację: państwo, by zapewnić sobie regularny roczny haracz, narzucając w zamian minimum niezbędnej władzy”.

Mam poważne podstawy, by przypuszczać, że model ten, zdobywania orężem tego, co inni osiągnęli za pomocą pracy i inwencji nie przeszedł jeszcze do historii.
 
Ostatnia edycja:

T.M.

antyhumanista, anarchista bez flagi
1 411
4 438
Cytat z @krystkon. z wątku o jego poglądach. Jest tak piękny, że pozostawiam bez komentarza, bo chyba nawet skomentować tego nie umiem:

chcę przeprogramować ludzi na moją modlę, spowodować, żeby upodobnili się do mnie i zechcieli tego co ja chcę, bo wówczas staną się ze mną zgodni a ja dzięki współdziałaniu ze zgodnymi ludźmi łatwo zaspokoję potrzeby.

W grupie zgodnych ludzi nie potrzeba silnej hierarchii, bo taka jest potrzebna tylko przy dużej niezgodności.
 

FatBantha

sprzedawca niszowych etosów
Członek Załogi
8 902
25 736
Komunizm gotów jest wybaczyć człowiekowi każdy grzech, ale nie wybacza grzechu prywatnego posiadania, zwłaszcza posiadania środków produkcji. Z drugiej jednak strony homo sovieticus czuł, że zakaz ten, zamiast przyczyniać się w sposób decydujący do oczyszczenia społecznych obyczajów, jeszcze bardziej wzmógł pokusę posiadania.

-- Józef Tischner
 

szeryf17

"No reason it's a good reason"
797
2 745
"Ludzie mają przeważnie serca wylewne
które mówią i reklamują swoje radości.
Lecz jakże wiele jest takich,
które żyją i konają z bólu
lub płoną ze szczęścia w milczeniu"
S.P.
to ja to tu dałem kurna musiało mnie coś strasznego spotkać
 
Ostatnia edycja:

kr2y510

konfederata targowicki
12 770
24 700
anonimowe cytaty z darknetu:

conspiracy theory = something jews don't want you to hear
conspiracy theory = something that mainstream media doesn't want to hear

The 2nd Amendment protects your right to kill politicians.
The 2nd Amendment is not about hunting ducks. It is about hunting and killing political traitors and tyrants.
The 2nd Amendment protects your right to kill crooked men in the government who evade accountability for violating the rights of the people.
 

T.M.

antyhumanista, anarchista bez flagi
1 411
4 438
Do Łomży przyjechał Marchlewski w nocy, w kilka dni po jej zdobyciu, z Edwardem Próchniakiem. Miał po drodze nieprzyjemną rozmowę z chłopem. Gdy bowiem, dobierając nieudolnie słów, poklepał go po przyjacielsku po ramieniu, i zapytał:
- No co, dzielita ziemię dworską?
Ten odpowiedział:
- E, kto daje ten i odbiera. Ja tam cudzego nie chcę, tylko mego nie ruszajta.
Marchlewski, przysiadając się z powrotem do Próchniaka, westchnął:
- Fanatycy własności. Wszędzie to samo. Miał rację Iljicz, który właściwie, między nami mówiąc, najbardziej nienawidzi klasy chłopskiej.

~Józef Mackiewicz "Lewa wolna"
 
Ostatnia edycja:

tolep

five miles out
8 556
15 441
Ze wspomnień Stefana Kapusty (1910-1912), mieszkańca podkrakowskiej wsi, późniejszego żołnierza 13 PP a po wojnie policjanta:
„Mnie wyrobiono też książeczkę robotniczą i w kwietniu pojechałem do Morawskiej Ostrawy gdzie pracował sąsiad stale i wielu innych z wioski w firmie budowlanej Mainks i Popp. Tam mię przyjęto jako chłopaka pomocnika murarskiego nosić cegłę na koźle u kierownika budowy Krejciego.
(…)
Ja zarabiałem dziennie 2 korony i 80 halerzy austryackich jako chłopak, gdyż mężczyźni mieli po 3 do 4 koron na dzień, zależnie od pracy. Zarobek na te czasy nie był zły ponieważ pieniądz miał swą wartość i można było dobrze żyć i jeszcze na czarną godzinę odłożyć, a do tego pomieszczenia przy pracach były bezpłatne. Wyżywienie dobre kosztowało mnie dziennie tylko 60 h., gdyż obiad z 13 dkg. Mięsa bez kości kosztował 18 h., a reszta 42 h. była na chleb, tłuszcz czy wędlinę do chleba i 1 ;. Kawy z mlekiem i to się odnosiło do śniadania i kolacji.
Za 3 korony kupiło się porządne buty (trzewiki) juchtowe skórzane, koszula i kalesony 1 koronę,
ubranie męskie świąteczne za 10 do 15 koron było pierwsza klasa,
1 kg słoniny 70 h.,
1 kg kiełbasy 60 do 70 h.,
1 kg mięsa 35-40 h.,
1 kg chleba 16-18 h.
a do tego spirytus do picia 1l. 90 h.,
a ½ l. wódki likieru wyborowego 1 koronę.
Można było żyć, pić i ubierać się, a gdy pracowało się w akordach lub jako fachowiec to w ten czas nie można było sobie rady z pieniędzmi dać.
(…)
Praca i życie naprawdę cieszyło bo się sobie coś kupiło, okryło się i do domu rodzinie się posyłało zaoszczędzoną gotówkę.
(...)
Trzeba było tylko zdrowia i chęci do pracy, a roboty było dosyć na świecie i można było żyć i ubierać się i życie cieszyło nie będące krępowane jakimiś opłatami związkowemi, partyjnemi czy celami społecznymi, a jednak byli ludzie niezadowoleni z tego dobrobytu i byli podszczuwani przez złe czynniki i słyszało się pomruki wołania wojny by wkrótce nastąpiła, czego się też niedługo i doczekali.”
 

pawel-l

Ⓐ hultaj
1 912
7 920
Wykonałem tytaniczną pracę przeglądając ten 50 stronicowy wątek ;) i parę innych oraz resztę internetu.
Zebrałem wszystkie wolnościowe cytaty poszczególnych autorów i będę je wrzucał po trochu na bloga. W przygotowaniu ok. 200 nazwisk.
Szczególne ukłony dla @kawador'a za odkrycie wielu fajnych autorów typu Mencken, Davila.
Trochę mało jest cytatów po polsku true libów. Jak by ktoś się nudził to zachęcam do tłumaczenia.

Zapraszam: wolnosciowecytaty.blogspot.com
 

eree

Member
8
71
Demokracja to wojna o to, kto będzie siłowo kontrolował kogo. Większość ludzi nawet nie zauważa, że jest wkręcana w brutalną walkę ze swoimi sąsiadami, przyjaciółmi i rodziną.

-Larken Rose

Nie można eliminować nienawiści bez eliminowania nienawistników.

-Stanisław Michalkiewicz
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

Hitch

3 220
4 872
Ja bym zmodyfikował, że urzędnik zastanawia się jak z tego układu, którego częścią nie jest w żadnym stopniu, wyciągnąć jak najwięcej nic nie robiąc :)
 

pawel-l

Ⓐ hultaj
1 912
7 920
^^
Przedsiębiorca zastanawia się, jak zaspokoić rosnący popyt na dane dobro. Urzędnik zastanawia się, jak ten rosnący popyt opodatkować i kontrolować.

Andrzej Bobkowski:
Ludzkość nigdy nie jest tak nieszczęśliwa, jak wtedy, gdy ktoś zaczyna się o nią troszczyć. Jeszcze nigdy nic dobrego z tego nie wyszło. Mogliby się raz przestać rodzić ci tak zwani Wielcy Ludzie i urządzać wojny „za całą i o całą Ludzkość".


Chcę mieć prawo zdechnąć z głodu, jeżeli sobie nie dam rady. I żyć - na litość boską, żyć trochę tak, jak mnie się podoba, a niekoniecznie tak, jak podoba się jakiejś zas... ideologii.


Europejczyk, który nie chce być wolny, przestaje być Europejczykiem. Aby nim pozostać, musiałem wyjechać.


Jestem nareszcie wolny, tak wolny, iż mogę nawet swobodnie umrzeć z głodu. Pozwolą mi. I to jest to najwspanialsze uczucie. Intensywnością tego radosnego poczucia i zarazem jego niedorzecznością mierzę stopień przerażającego już „zesklawizowania się” człowieka dzisiejszej Europy.
 
Do góry Bottom