Ciekawostki historyczne i inne drobiazgi bez większego znaczenia

tosiabunio

Grand Master Architect
Członek Załogi
6 985
15 153
Na zimowej Olimpiadzie w 1984 w Sarajewie, brytyjska para tancerzy na lodzie - Jayne Torvill i Christopher Dean - zatańczyła program, którym zapisała się w historii tej dziedziny sportowej na zawsze. Za walory artystyczne orzymali maksymalną ocenę 6.0 od wszystkich sędziów, plus za walory techniczne kolejne trzy szóstki, a reszta ocen 5.9 (w sumie 12 perfekcyjnych ocen za jaden występ). To był niepobity rekord przez cały czas obowiązywania tego systemu punktacji.

Jako podkład muzyczny użyto Bolero Ravela, w skróconej do 4 minut i 28 sekund aranżacji. Z racji tego, że przepisy nie pozwalały na taniec dłuższy niż 4:10, para zastosowała sprytny regulaminowy wybieg - przez pierwsze 18 sekund nie dotykają łyżwami lodu, gdyż dopiero dotknięcie rozpoczyna liczenie czasu.




Oczywiście, tak doskonały występ nie był zupełnym zaskoczeniem, to czterkrotni mistrzowie świata i Europy, oraz wielokrotnii mistrzowie Wielkiej Brytanii - więc ich występ na olimpiadzie oglądało 24 miliony rodaków, którzy spodziewali się czegoś wyjątkowego.
 
Ostatnia edycja:

Staszek Alcatraz

Tak jak Pan Janusz powiedział
2 794
8 466
Car Mikołaj II kąpiący się nago

ElgWs_pX0AEVbP9
 

ukos

Well-Known Member
505
977
Przez wiele stuleci wierzono, że dziury w zębie i krwawiące dziąsła są sprawką tajemniczych robaków zębowych.

Trzynastowieczny manuskrypt zawiera wiele wzmianek dotyczących chorób jamy ustnej oraz zbiór ludowych środków leczniczych stosowanych do walki z bólem zęba.

Tureckie wyobrażenie robaka zębowego:

1605044905666.png

Aby pozbyć się robaka zębowego, należy wziąć równą miarę nasion lulka czarnego, mąki z żołędzi oraz wosku, zmieszać wszystkie składniki, zrobić z nich świecę, podpalić ją i dymem okadzić wnętrze ust, następnie czarny materiał podłożyć i czekać, aż robaki zaczną nań wypadać.

Aby pozbyć się bólu zęba drążonego przez robaka, należy wziąć ostrokrzew, trzebuchę oraz szałwię lekarską, ugotować je w wodzie, przelać wywar do misy, następnie się nad nią nachylić i zacząć ziewać. Wówczas robaki wypadną do naczynia.

Na wypadek gdyby zęba nie dało się uratować, twórca manuskryptu zamieścił także przepis na bezbolesną ekstrakcję:
Weź kilka traszek, przez niektórych zwanych jaszczurkami, oraz garść tych paskudnych chrząszczy, na które latem można natknąć się pośród paproci. Upraż je w żelaznym kotle, a następnie sporządź z nich proszek. Zwilż palec wskazujący prawej ręki, zanurz w proszku, a następnie wsmaruj go w ząb. Powtarzaj tę czynność wielokrotnie, powstrzymując się przy tym od plucia, dopóki ząb bezboleśnie nie wypadnie. Skuteczność niniejszej metody została potwierdzona.

W piętnastowiecznej „księdze pijawek”, podręczniku instruktażowym hirudoterapii, znajdziemy opisy podobnych kuracji. Jedna z nich ma stanowić remedium „na ból dziurawego zęba”:
Weź krucze łajno i zabarwiwszy je sokiem z bertramu, tak by chory nie rozpoznał, co to takiego, umieść je w dziurawym zębie. Wówczas, jak wieść niesie, owo łajno rozsadzi ząb od środka, ból przeminie i ząb wypadnie.

Jeżeli żadna z powyższych metod nie pomogła, pozostawała jeszcze cała masa dalekich od ekstrakcji zabiegów, takich jak puszczanie krwi, leczenie pijawkami, przypiekanie skóry, lewatywy, stawianie baniek, wkładanie ząbków czosnku do uszu, kauteryzacja nerwów wewnątrz zęba za pomocą rozgrzanego żelaza lub silnego kwasu.

Źródło – Ciekawostki Historyczne (ciekawostkihistoryczne.pl)
 
Ostatnia edycja:

ukos

Well-Known Member
505
977
Samochody elektryczne to nic nowego. To właśnie auto na prąd, prowadzone przez nieustraszonego belgijskiego kierowcę wyścigowego Camille'a Jenatzy'ego, pierwsze przekroczyło prędkość 100 km/h. Był 1899 rok.

Camille Jenatzy i samochód elektryczny La Jamais Contente :


1606040359682.png


Auta elektryczne postrzegano początkowo jako po prostu jeden z kilku rodzajów samochodów - budowano przecież także wozy o napędzie parowym.
Boom samochodów elektrycznych przypadł mniej więcej na lata 1900-1912. Chętnie użytkowano je w miastach, gdzie nie przeszkadzał ich mniejszy zasięg, mimo że już wówczas wynosił nawet do 160 km (ówczesny rekord to 390 km!). W swojej stajni autko firmy Columbia Electric miała nawet królowa brytyjska.

Jakie czynniki zatrzymały rozwój elektrycznych wozów osobowych?​

Henry Ford wraz z Thomasem Edisonem szukali patentu na produkowany w wielkich seriach elektryczny pojazd nowej generacji. Badano nawet prototypy, ale nic z tego nie wyszło. Dlaczego? Otóż wygląda na to, że największy cios zadał im pan Kettering, wynalazca sprawnie funkcjonującego elektrycznego rozrusznika dla samochodów z silnikami spalinowymi. Podstawowy argument proponentów aut na prąd zniknął: skończyła się ich wyłączność na łatwość obsługi.

Poza tym w miarę rozbudowy sieci coraz lepszych dróg ludzie chcieli pokonywać większe dystanse, co w przypadku napędu elektrycznego okazało się barierą trudną do pokonania. Tania ropa naftowa odkryta w Teksasie przyczyniła się do lawinowej rozbudowy sieci stacji benzynowych.

To znacząco ułatwiło długie podróże na terenie USA, gdzie auta elektryczne do tego czasu zdobyły relatywnie największą popularność. Trendy z Ameryki wpływały na rozwój rynków całego świata, produkcja taśmowa wozów z motorami spalinowymi oraz rozbudowa sieci dróg, wbijały kolejne gwoździe do tej samej trumny. Mniej więcej w roku 1935 złoty wiek elektryków pozostał tylko wspomnieniem.

Samochody elektryczne wróciły w czasie kryzysu​

Sarkofag odkopano w latach 60., gdy wzrosły ceny paliw płynnych. Kryzys paliwowy początku lat siedemdziesiątych stał się katalizatorem rozwoju pojazdów z napędem elektrycznym. Budowano prototypy, szukano nowych typów baterii. Myślano głównie o mikrosamochodach do użytku w miastach. Niektóre nawet produkowano seryjnie, z różnym powodzeniem. Dobre przykłady to Zagato Zele i Sebring-Vanguard CitiCar - tego ostatniego zbudowano w USA całe dwa tysiące sztuk. Malutki wozik potrafił przejechać 80-100 km na jednym ładowaniu.

Następny renesans aut elektrycznych zaczął się w latach 90., z różnych powodów. Rosła świadomość zanieczyszczenia środowiska, zmieniały się normy zanieczyszczeń w Kalifornii, mimo że zatrucie powietrza bierze się tam w dużym stopniu z ponad 12 milionów dwusuwowych kosiarek do trawy i dmuchaw do liści! Jednak to auta miały wpływ na świadomość polityków na całym świecie.


1606040452118.png

Źródło : https://moto.pl
 
D

Deleted member 6610

Guest
The Trophy Heads Of The Māori.


1607702695871.png


" Long before Europe colonizers arrived in New Zealand, the native Māori people were preserving the severed heads of the fallen. Known as mokomokai, the heads were chopped off, boiled, smoked, dried in the Sun, and dipped in shark oil before being displayed or paraded around like trophies.

But when the British moved in during the 1840s, they soon pillaged the mokomokai for themselves. Major General Horatio Gordon Robley (featured in this creepy old picture with his collection), who served in the British Army during the New Zealand Land Wars in the 1860s, was particularly fascinated by the Maori and stole at least 35 heads for himself "
 
Do góry Bottom