L
lebiediew
Guest
Czy się to nam podoba, czy nie, JKM jest najważniejszym eksponentem poglądów libertariańskich w polskim dyskursie medialnym. W związku z tym mam do Was kilka pytań odnośnie jego zasług dla idei wolnościowych w Polsce:
- Czy JKM miał jakiś wkład w rozwój teorii libertariańskiej? Czy w tekstach JKM jest coś więcej niż tylko zastosowanie zasad libertaranizmu do polskich warunków? Czy może on być traktowany jako myśliciel libertariański czy był raczej „tylko” publicystą i politykiem?
- Jak można określić poglądy JKM w stosunku do teorii libertariańskiej? Do kogo mu najbliżej, na kogo się najczęściej powoływał? Jakie są jego największe odstępstwa od doktryny (tak jak ją rozumiecie)?
- Czy opinia oszołoma czy wariata, która przylgnęła do JKM, jest wynikiem niechęci mainstreamu do libertarianizmu, czy raczej wynika z tego, że JKM wymieszał poglądy libertariańskie ze swoimi idiosynkrazjami (m.in. mizoginia, homofobia, apologia Jaruzelskiego, niepełnosprawni itp.). Jakie nielibertariańskie poglądy JKM są według Was najgłupsze? Jakie są ok, ale stają się powodem nagonki medialnej?
- Czy gdyby zamiast JKM głównym eksponentem poglądów libertariańskich w Polsce został ktoś inny (powiedzmy, ktoś równie sprawny intelektualnie, ale niemieszający libertarianizmu ze swoimi prywatnymi, kontrowersyjnymi poglądami), dyskurs libertariański miałby szanse się rozwinąć lepiej?
- Czy JKM jest ruskim szpiegiem mającym na celu skompromitować idee wolnościowe w Polsce (pytanie pół serio, pół żartem)?
- Jakie są najlepsze książki/teksty JKM, z którymi się zetknęliście? Jakie idee, pojęcia od niego przejęliście?
- Czy często spotykacie się z określeniem „korwinizm” jako synonimem poglądów wolnościowych? Co o tym myślicie i jak na to reagujecie?