D
Deleted member 427
Guest
To co wewnątrz domu, należy do ciebie, to co na zewnątrz, do wszystkich. -- chińskie przysłowie
Grupa społeczników rozpoczęła akcję wymierzoną w reklamy. Fotony odbite od reklam docierają do ich oczu i w ten sposób właściciel takiej reklamy inicjuje agresję, a społecznik odczuwa estetyczny dyskomfort. Obecnie bowiem jest tak to wszystko wyregulowane, że na prywatnym gruncie obowiązuje wolna Amerykanka. Nikt nie zabroni właścicielowi udekorowania zewnętrznych ścian swojego budynku mozaiką dwudziestu billboardów i dziesiątek pomniejszych tablic reklamowych, zaś na okalających budynek trawnikach i płotach ustawienia i wywieszenia kolejnych. Emitowanie hałasu czy zanieczyszczeń z terenu prywatnego jest limitowane i kontrolowane, emitowanie "hałasu wizualnego", zanieczyszczeń wizualnych" – nie.
I to trzeba zmienić!
Proponowane regulacje:
http://www.kulturaenter.pl/0/04mm1.html
Grupa społeczników rozpoczęła akcję wymierzoną w reklamy. Fotony odbite od reklam docierają do ich oczu i w ten sposób właściciel takiej reklamy inicjuje agresję, a społecznik odczuwa estetyczny dyskomfort. Obecnie bowiem jest tak to wszystko wyregulowane, że na prywatnym gruncie obowiązuje wolna Amerykanka. Nikt nie zabroni właścicielowi udekorowania zewnętrznych ścian swojego budynku mozaiką dwudziestu billboardów i dziesiątek pomniejszych tablic reklamowych, zaś na okalających budynek trawnikach i płotach ustawienia i wywieszenia kolejnych. Emitowanie hałasu czy zanieczyszczeń z terenu prywatnego jest limitowane i kontrolowane, emitowanie "hałasu wizualnego", zanieczyszczeń wizualnych" – nie.
I to trzeba zmienić!
Reklama zewnętrzna wymknęła się w Polsce spod kontroli. Przestrzeń publiczna została przez nią zawłaszczona i zdewastowana.Obcując na co dzień z wizualnym chaosem, zaczynamy traktować go jako stan normalny, przestajemy go dostrzegać. Stępiamy własną wrażliwość, tracimy poczucie harmonii, przenosimy zgodę na nieporządek i bylejakość do przestrzeni prywatnych. Czy istnieje granica nasycenia przestrzeni publicznej reklamą?
Proponowane regulacje:
Uważamy, że nowe prawo powinno zawierać następujące rozwiązania:
- wprowadzenie możliwości ustalenia limitu ilości nośników reklamowych zarówno w skali całego kraju, jak i w poszczególnych miastach i gminach.
- mierzenie ilości nośników reklamowych poprzez liczbę odsłon treści reklamowych na każdym nośniku (dotyczy to problemu tzw. scrolli – reklam przewijanych, oraz reklam wykorzystujących techniki wideo).
- wprowadzenie maksymalnej wielkości nośników reklamowych, w zależności od wielkości miasta i rejonu ich umiejscowienia, oraz minimalnych odległości pomiędzy nimi; sugerujemy maksymalną wielkość reklam w strefach centralnych miast na poziomie maksymalnym 2 m2 w ciągach pieszych i 8 m2 poza nimi.
- wprowadzenie stref ochronnych, całkowicie wolnych od reklam, obejmujących:
a) tereny zielone
b) tereny rekreacyjne
c) zabytki i rejony zabytkowe
d) cmentarze
e) miejsca kultu religijnego
f) miejsca pamięci
g) szkoły i uczelnie
h) gmachy administracji państwowej i użyteczności publicznej
i) Miejski System Informacji
j) oznakowanie dróg
- powiązanie zgody na umieszczanie reklam na wielkoformatowych siatkach, z faktycznie wykonywanym remontem fasady budynku; reklamy takie winny być umieszczane na rusztowaniach budowlanych, nie zaś bezpośrednio na fasadzie; postulujemy wprowadzenie maksymalnego okresu ekspozycji takich reklam (6 miesięcy) i okresu karencji do następnej ekspozycji (5 lat).
- wprowadzenie całkowitego zakazu umieszczania wideobilboardów i wielkoformatowych ekranów wideo w miejscach widocznych z dróg dla pojazdów kołowych.
- konieczność uzyskiwania zgody na umiejscowienie każdej reklamy o powierzchni większej niż 1 m2.
- skrócenie procedur administracyjnych, związanych z rozbiórką lub usuwaniem nielegalnie umieszczonych nośników reklamowych, do maksymalnie 1 tygodnia.
- zwiększenie kar za umieszczenie nielegalnej reklamy do poziomu przekraczającego przychody z jej eksploatacji.
- umożliwienie karania reklamujących się w sposób nielegalny firm i podmiotów (sprawstwo kierownicze), a nie osób bezpośrednio umieszczających nielegalne reklamy w przestrzeni publicznej; zlikwiduje to zjawisko plakatów i ogłoszeń umieszczanych w olbrzymich ilościach na elementach infrastruktury miejskiej, takich jak słupy sygnalizacji miejskiej, latarnie, skrzynki sterownicze itp.
Postulujemy ponadto utworzenie jednej instytucji kontrolnej, całościowo odpowiadającej za egzekwowanie nowych przepisów. Koszty utworzenia i funkcjonowania tej służby powinny ponieść w całości podmioty czerpiące dochody z umieszczania w przestrzeni publicznej treści komercyjnych. Proponujemy wprowadzenie opłaty na poziomie 3% przychodów z takiej działalności. Mechanizm ten zastosowano już z powodzeniem w obowiązującej Ustawie o kinematografii, wobec nadawców komercyjnych, finansujących obecnie Polski Instytut Sztuki Filmowej.
http://www.kulturaenter.pl/0/04mm1.html