Podniebne podróże :)

cyklista

Well-Known Member
518
583

1624120551024.png



Ogromny wpływ na kształt dzisiejszego lotnictwa przypisuje się Renesansowi w Europie. To właśnie w tym okresie, jeden z największych znanych nam umysłów, Leonardo Da Vinci, opracował pierwsze szkice „maszyn latających”. Ornitoptery – bo tak został nazwane – były, w zamyśle, napędzane ruchem powierzchni nośnych, które pracowały podobnie jak skrzydła ptaków. Jednakże, siła potrzebna do ich wzbicia była zbyt duża i pomimo wielkiego wysiłku wielu naukowców, pomysłów Leonarda nie udało się do końca urzeczywistnić. I chociaż jego idee nie mogły być zrealizowane za jego życia, ze względu na bariery technologiczne minionej epoki, to ustanowiły solidne podwaliny do kolejnych projektów, umożliwiających stworzenie pierwszych samolotów.


1624120831332.png


Prawdziwa „era współczesnego lotnictwa” rozpoczęła się już w pierwszej połowie XVIII wieku i podzielona została na dwie kategorie maszyn – lżejszych i cięższych od powietrza. Do pierwszej kategorii zaliczamy wszelkiego typu sterowce, oraz balony. Prekursorami załogowych lotów w balonach byli bracia Joseph-Michel i Jacques-Étienne Montgolfier, którzy już 4 czerwca 1783 roku odbyli bezzałogowy lot balonem na gorące powietrze, we francuskiej miejscowości Annoy.

blog/historia lotnictwa w pigułce.
 

FatBantha

sprzedawca niszowych etosów
Członek Załogi
8 902
25 538
Ładnie opowiedziana historia. Może sięgnę po całego audiobooka.



View: https://www.youtube.com/watch?v=ixxXhZVFXxQ


Dwa sterowce, jeden budowany przez prywaciarzy, drugi przez rząd. Inicjatywa rządowa, R-101, rozwala się podczas pierwszego lotu, podczas gdy prywatny R-100 zalicza całą serię lotów testowych i ma na swoim koncie przelot nad Atlantykiem.

O ile wizja wiktoriańskiej floty sterowców spinającej lotniczo cała imperium, nad którym nie zachodzi Słońce, jest ciekawa, dopiero Niemcy ze swoimi Zeppelinami nauczyli się robić je na tyle dobrze, żeby mogły być prawdziwymi wołami roboczymi.

Niestety, pech związany z R-101 był chyba przechodni, gdyż element konstrukcyjny wykupiony po katastrofie i przeszczepiony z niego do Hindenburga, skończył ostatecznie w dokładnie ten sam sposób.
 

ckl78

Well-Known Member
1 576
1 753
Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski.

Maszyna była jednosilnikowym dolnopłatem z stałym podwoziem i całkowicie metalową konstrukcją (pokrycie blachą duraluminiową). Po raz pierwszy w lotnictwie pasażerskim opracowano maszynę o takiej konstrukcji.

1650449535561.png

Do naszych czasów przetrwały 4 maszyny. We wrześniu 2016 roku w powietrze wzbiła się replika F.13. Samolot odtworzono bardzo wiernie, ale wyposażono go w współczesną awionikę i radio, oraz zupełnie inny silnik, aby dostosować go do wymogów przepisów lotniczych.


Współczesna replika Junkersa F.13

1650449760633.png

 

ckl78

Well-Known Member
1 576
1 753

ckl78

Well-Known Member
1 576
1 753
Do góry Bottom