Podniebne podróże :)

cyklista

Well-Known Member
518
622

1624120551024.png



Ogromny wpływ na kształt dzisiejszego lotnictwa przypisuje się Renesansowi w Europie. To właśnie w tym okresie, jeden z największych znanych nam umysłów, Leonardo Da Vinci, opracował pierwsze szkice „maszyn latających”. Ornitoptery – bo tak został nazwane – były, w zamyśle, napędzane ruchem powierzchni nośnych, które pracowały podobnie jak skrzydła ptaków. Jednakże, siła potrzebna do ich wzbicia była zbyt duża i pomimo wielkiego wysiłku wielu naukowców, pomysłów Leonarda nie udało się do końca urzeczywistnić. I chociaż jego idee nie mogły być zrealizowane za jego życia, ze względu na bariery technologiczne minionej epoki, to ustanowiły solidne podwaliny do kolejnych projektów, umożliwiających stworzenie pierwszych samolotów.


1624120831332.png


Prawdziwa „era współczesnego lotnictwa” rozpoczęła się już w pierwszej połowie XVIII wieku i podzielona została na dwie kategorie maszyn – lżejszych i cięższych od powietrza. Do pierwszej kategorii zaliczamy wszelkiego typu sterowce, oraz balony. Prekursorami załogowych lotów w balonach byli bracia Joseph-Michel i Jacques-Étienne Montgolfier, którzy już 4 czerwca 1783 roku odbyli bezzałogowy lot balonem na gorące powietrze, we francuskiej miejscowości Annoy.

blog/historia lotnictwa w pigułce.
 

FatBantha

sprzedawca niszowych etosów
Członek Załogi
8 902
25 793
Ładnie opowiedziana historia. Może sięgnę po całego audiobooka.



View: https://www.youtube.com/watch?v=ixxXhZVFXxQ


Dwa sterowce, jeden budowany przez prywaciarzy, drugi przez rząd. Inicjatywa rządowa, R-101, rozwala się podczas pierwszego lotu, podczas gdy prywatny R-100 zalicza całą serię lotów testowych i ma na swoim koncie przelot nad Atlantykiem.

O ile wizja wiktoriańskiej floty sterowców spinającej lotniczo cała imperium, nad którym nie zachodzi Słońce, jest ciekawa, dopiero Niemcy ze swoimi Zeppelinami nauczyli się robić je na tyle dobrze, żeby mogły być prawdziwymi wołami roboczymi.

Niestety, pech związany z R-101 był chyba przechodni, gdyż element konstrukcyjny wykupiony po katastrofie i przeszczepiony z niego do Hindenburga, skończył ostatecznie w dokładnie ten sam sposób.
 

ckl78

Well-Known Member
1 881
2 033
Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski.

Maszyna była jednosilnikowym dolnopłatem z stałym podwoziem i całkowicie metalową konstrukcją (pokrycie blachą duraluminiową). Po raz pierwszy w lotnictwie pasażerskim opracowano maszynę o takiej konstrukcji.

1650449535561.png

Do naszych czasów przetrwały 4 maszyny. We wrześniu 2016 roku w powietrze wzbiła się replika F.13. Samolot odtworzono bardzo wiernie, ale wyposażono go w współczesną awionikę i radio, oraz zupełnie inny silnik, aby dostosować go do wymogów przepisów lotniczych.


Współczesna replika Junkersa F.13

1650449760633.png

 

ckl78

Well-Known Member
1 881
2 033

ckl78

Well-Known Member
1 881
2 033

ckl78

Well-Known Member
1 881
2 033
Polski kapitan o pracy w Emirates i pilotowaniu największego pasażerskiego samolotu świata.

W rozmowie z Onet Podróże pilot linii lotniczych Emirates zdradza między innymi, co jest najtrudniejszym aspektem latania za sterami A380 — największego komercyjnego samolotu na świecie i jak reagować, gdy zobaczymy na pokładzie pilota w... piżamie.

Karolina Walczowska, Onet Podróże:
No tak, ale lata pan A380, czyli największym komercyjnym samolotem świata. Ta dwupokładowa maszyna nie stanowi większego wyzwania dla pilota?
Możliwość pilotowania tej maszyny jest przywilejem, choć wiąże się z większą odpowiedzialnością.

Jednym z najtrudniejszych aspektów latania A380 jest jego rozmiar i generowany pęd. A380 ma 80 m szerokości, 73 m długości i maksymalną masę startową 575 ton. Aby lepiej to zobrazować: A380 jest wielkości boiska do piłki nożnej. Większość lotnisk nie jest przystosowana do obsługi tak dużych samolotów i samo przemieszczanie się po lotnisku może być wyzwaniem. Pilot musi się naprawdę skupić podczas kołowania po płycie lotniska.

A380 jest jednym z najszybszych komercyjnych odrzutowców i ze względu na swoje rozmiary generuje większy pęd niż mniejsze samoloty. Pilot musi planować manewry z dużym wyprzedzeniem ze względu na jego wielkość i moment pędu, ponieważ ten samolot jest mniej wyrozumiały, niż inne maszyny, którymi latałem. Również podczas lądowania przy silnym, porywistym wietrze bocznym skupiamy się na tym, aby utrzymać go w osi pasa startowego.

Ten samolot pięknie lata i jest niezwykle bezpieczny. Większość systemów ma potrójną redundancję, co gwarantuje niezawodność. Jest to również świetny samolot dla pasażerów.


View: https://www.youtube.com/watch?v=qcXQKQukxkI


 
Do góry Bottom