- Moderator
- #21
- 8 902
- 25 790
Uzurpatorski dyktat jednego z moralnych stanowisk nad pozostałymi i ich dyskryminacja?
Piszesz, że nie zabiłbyś 1 człowieka, by uratować 5, ale zabiłbyś 1 człowieka, by uratować 7 mld. W którym miejscu, i dlaczego akurat w tym, stawiasz granicę?
Masz rację.W takiej sytuacji też jesteś postawiony odgórnie. Kiedy prowadzi się akcje ratunkowe np.: w górach, też czasem trzeba wybierać. I jeśli wybierze się życie jakiejś osoby a nie życie jakichś innych dwóch osób to i tak nie można nikogo obwiniać. Inna sytuacja jest ze wspomnianym wcześniej grubasem. On nie leży na tych torach, musisz aktywnie dokonać pewnego czynu, wrzucić go do równania wrzucając go na tory. W Twoim przykładzie już ktoś leży na tych torach, to nie twoja wina i nie możesz tego zmienić. Moim zdaniem bez względu na to co się wybierze wybór jest tak samo słuszny.
Chodziło mi o Twoje motywacje.W przeciwieństwie do niektórych tutaj nie działam w trybie zero-jedynkowym, tzn. nie uważam, że własność to własność i nawet jak dziecko katuję, to innym nic do tego, bo to moja własność. Na tej samej zasadzie nie uważam, że kradzież to kradzież i powinna być za nią taka sama kara, bo jednak co innego ukraść jabłko, a co innego ogołocić sklep. Podobnie uważam, że zabicie pięciu ludzi to coś innego niż zabicie CAŁEJ LUDZKOŚCI.
A jakie są Twoje motywacje, że jesteś skłonny zabić 1 osobę, by uratować 3 mln, ale nie jesteś skłonny zabić 1 osoby, by uratować 5 osób?
A czemu? Bo istnieje jakieś moralne prawo zobowiązujące do ratowania życia ludzkiego, a w takiej sytuacji gdy kogoś i tak się poświęci, jest ono niezaspokojone?
Michael Patton żartuje sobie ze złożoności tych przykładów w zabawny sposób tworząc swój wariant dylematu zwrotnicy:
Po prawej stronie torów znajduje się pracownik kolei, Johnes, który z pewnością zginie, jeśli tylko skierujesz kolejkę na prawo. Jeśli przeżyje, będzie mógł zabić pięciu mężczyzn dla samej ich śmierci, ale działając w ten sposób nieumyślnie ocali życie trzydziestu sierot (jeden z pięciu mężczyzn planuje zniszczyć most po którym autobus z sierotami ma przejechać tej nocy). Jedna z sierot która zginęłaby w tym wypadku wyrośnie na tyrana który sprawi, że dobrzy utylitaryści będą robić złe rzeczy. Kolejna z tych sierot wyrośnie na czołową feministkę, podczas gdy trzecia wynajdzie puszkę z zawleczką.
Jeśli wybierzesz lewe rozgałęzienie torów, kolejka z pewnością uderzy i zabije pracownika kolei po lewej stronie torów - „Mańkuta” - oraz uderzy i zniszczy trzymane przez niego serca, które mogłyby być (i tak by się stało) transplantowane dziesięciorgu pacjentom w miejscowym szpitalu, którzy umarliby bez tej operacji. To jedyne serca, jakie są dostępne i wiesz o tym. Jeśli pracownik kolei po lewej stronie torów przeżyje, również zabije pięciu ludzi, dokładnie tych samych, których zabiłby pracownik kolei po prawej. Jednakże „Mańkut” zabiłby ich w konsekwencji uratowania dziesięciu osób: nieumyślnie zabiłby pięciu ludzi śpiesząc się z dziesięcioma sercami do szpitala na transplantację. Dalszą konsekwencją zachowania „Mańkuta” byłoby ocalenie autobusu z sierotami. Pośród tych pięciu osób zabitych przez „Mańkuta” jest człowiek odpowiedzialny za umieszczenie ciebie w wagoniku oraz autor tego przykładu. Jeśli serca i „Mańkut” zostaną zabici przez kolejkę, wtedy dziesięciu pacjentów oczekujących na potencjalną transplantację serca umrze, a ich nerki zostaną użyte aby ocalić życie dwudziestu pacjentów oczekujących na transplantację nerek, z których jeden wynajdzie metodę leczenia raka, a drugi zostanie Hitlerem. Są co prawda inne nerki przygotowane do przeszczepu i wolne maszyny do dializy krwi, ale nie wiesz tego i nie należy tej kwestii brać pod uwagę.
Przypuśćmy, że wybór mózgu posłuży jako przykład dla innych ludzi, którzy znajdą się w tej samej sytuacji, w związku z czym efekty jego decyzji będą się rozwijać. Przypuśćmy również, że jeśli wybierzesz skręt w prawo, nastąpi niesprawiedliwa wojna wolna od przestępstw wojennych. Ponadto załóżmy, że istnieje szansa, że jesteś pod działaniem narkotyku, który sprawia, że nie potrafisz podjąć dobrej decyzji.