Wolny rynek - transport

FatBantha

sprzedawca niszowych etosów
Członek Załogi
8 902
25 737
Ja się u niektórych libów spotkałem z przekonaniem, że np. dumping jest zawsze nieskuteczny, bo on jest jak przemoc a jak wiadomo przemoc nie popłaca, bo zło uczynione bliźniemu wraca do nas karmą i bumerangiem.
Bzdura - dumping nie popłaca, bo na dłuższą metę nie warto wszystkim wkoło czegoś sponsorować swoim kosztem. Chyba, że ktoś chce prowadzić biznes, który z założenia będzie w jakiejś części charytatywny.

Konkurencja może zawiesić swoją produkcję i poczekać, aż dumpingowiec się sam wypstryka na granicę swego istnienia, po czym wrócić na rynek, kiedy tamtemu zajrzy w oczy alternatywa ostatecznego upadku po osłabieniu albo konieczność powrotu do normalnych zachowań.

Co innego kiedy ktoś dumpinguje, bo wie, że i tak rząd uratuje mu dupsko bailoutem, ale wtedy po prostu tanie produkty są sponsorowane przez podatników i oni na tym tracą. Na przykład na arenie międzynarodowej opychając obcokrajowcom swoje tańsze samochody.

Dumping nie jest jakąś ultymatywną, uniwersalną killer-strategią, bo nie może trwać wiecznie, skoro jest fiskalnie rozpierdalający dla tego, kto się go podejmuje.

To jest coś w rodzaju ekonomicznego odpowiednika taktyki spalonej ziemi. Niby możesz zniechęcić i spowolnić przeciwnika, uniemożliwiając mu zebrania zaopatrzenia i wyżywienia się, ale osobiście też tracisz swoje dobra a przy dłuższym konflikcie, gdy sam wszystko sobie spalisz, będziesz na tym cierpiał, bo nie będzie z czego zbierać.
 
Ostatnia edycja:

tolep

five miles out
8 556
15 443
Może istnieć jakiś segment rynku z monopolem nie tyle naturalnym, co po prostu (z braku innej nazwy) rynkowym.
Na przykład miasto, w którym ekonomiczny sens ma tylko jedna sieć zbiorkomu.


Sporo światła na realia poszczególnych środków transportu rzuca kanał Wendover na youtubie
Pierwszy z brzegu:

Ostrzeżenie: przy oglądaniu może wystąpić flashback "Atlasa zbuntowanego"


Wracając do tramwajów - gdyby przynosiły profity, nie dałyby się tak szybko i łatwo wrogo przejąć, a producenci samochodów z drugiej strony nie zamykaliby dochodowego biznesu.
 
Ostatnia edycja:

FatBantha

sprzedawca niszowych etosów
Członek Załogi
8 902
25 737
To już wrzucałem na pierwszej stronie. A Wendover Productions można dorzucić do spisu niezłych kanałów na YT.
 
Do góry Bottom