Jakbym chciał zostać programistą...

A

Antoni Wiech

Guest
Jakbym chciał zostać programistą (trochę liznąłem tematu i jakoś on powraca, ale nigdy go nie przycisnąłem) to co polecacie pod względem przyszłego zarobku?

Widzę, że teraz jest boom na javę, ogłoszenia się sypią, tyle, że oprócz javy prawie zawsze są dodatkowe wymagania: np

"Znajomość przynajmniej kilku spośród następujących technologii:

J2EE/JEE, EJB3, Spring, JSP, Servlets, Applets, JavaScript, XSLT"

Co podwyższa poprzeczkę. Natomiast w ogłoszeniach dotyczących php wymagania są już często mniejsze, oprócz php jeszcze występuje np. mysql.

Dodatkowo jeden programista co długo siedzi w temacie mówił mi, że nieważne jaki język się pozna i łatwo się później przerzucić.

Dochodzi też sprawa czasu. Jeden programista (od C++) powiedział, że 2 lata programowania to minimum, żeby poznać język. Ten wspomniany wyżej wyskoczył z czasem 4 miesięcy.

Ostatnią kwestią jest sprawa wykształcenia kierunkowego. W ogłoszeniach do korpo często wymagają oni technicznego wykształcenia. W innych wystarczy tylko doświadczenie. Jeszcze gdzie indziej liczy się sprawnie zrealizowane zamówienie.

Jeśli ktoś ma jakąś wiedzę na powyższe tematy i chciałby się podzielić to niech pisze. Z góry dzięki.
 
P

Przemysław Pintal

Guest
Java i Android. Przynajmniej w Krakowie łatwo jest w tym znaleźć pracę. Na początku nawet nie musisz umieć wszystkiego (zależy od firmy), ale wtedy dostajesz 1500 zł przez trzy miesiące i co jakiś czas podwyżki. Mój przyjaciel zrobił licencjat z infy (przeniósł się z filozofii), siedział przez rok w domu i uczył się właśnie Javy i Androida, dorabiał sobie na budowach. Pracę znalazł szybko. Dobrze zarabia, a będzie jeszcze lepiej, do tego dochodzi scrum (na ogół codziennie przez jakiś czas nie musisz nic robić).

J2EE/JEE, EJB3, Spring, JSP, Servlets, Applets, JavaScript, XSLT"

To ostatnie to obsługa plików XML, które masowo się wykorzystuje. A reszta to Java. Osobiście nie lubię Javy z przyczyn technicznych, ale tu są pieniądze.

Sam czasem nad tym myślę. W niektórych firmach wymagany jest papier (tytuł naukowy i certyfikaty), ale w wielu nawet o to nie pytają, potem robisz znajomości i pytasz kumpli z innych firm, jak szukasz nowej firmy (na forum jest papież polskiego gamedevu, więc masz jakieś znajomości ;)).

Ostatnią kwestią jest sprawa wykształcenia kierunkowego. W ogłoszeniach do korpo często wymagają oni technicznego wykształcenia. W innych wystarczy tylko doświadczenie. Jeszcze gdzie indziej liczy się sprawnie zrealizowane zamówienie.

Jak zaczniesz zarabiać, to nic nie stoi na przeszkodzie byś poszedł zaocznie i chodził tylko na niezbędne do zaliczenia zajęcia. Powiem Ci, że kumpel pracuje w firmie która stosuje "zasady anty-korpo", nie ma garniaków, kart magnetycznych do odbijania i nadętej atmosfery. Jeden z jego kolegów z pracy, przyszedł właśnie prosto z budowy na programistę (znał javę, studiował). A firma ma głównie zagranicznych klientów. Z początku zgrywali się i robili wewnętrzny projekt, teraz ich zespół będzie realizował zewnętrzne zamówienia.

Co podwyższa poprzeczkę. Natomiast w ogłoszeniach dotyczących php wymagania są już często mniejsze, oprócz php jeszcze występuje np. mysql.

Daruj sobie PHP (słaba kasa, masa ludzi).

PS. Dziewczyna przyjaciela skończyła polonistykę i chyba pójdzie na coś podyplomowego z infy, on uczy jej programowania. Te dwie dziedziny można łatwo połączyć, np. pisanie translatorów. Dzisiaj humanistyka i nauki ścisłe zazębiają się.
PS2. Autor schedulera BFS w Linuksie jest z zawodu anestezjologiem. Zainteresował się komputerami, nie umiał programować ale miał dużo wiedzy teoretycznej, cisnął ludzi na liście mailingowej Linuksa ale go nie słuchali, więc samemu zaczął się uczyć. Nigdy nie jest za późno na zmiany w swoim życiu.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

pampalini

krzewiciel słuszności, Rousseaufob
Członek Załogi
3 585
6 850
Dochodzi też sprawa czasu. Jeden programista (od C++) powiedział, że 2 lata programowania to minimum, żeby poznać język. Ten wspomniany wyżej wyskoczył z czasem 4 miesięcy.
Bzdury. Kiedy nauczysz się programować, możesz łatwo przeskoczyć z jednego języka w inny. Zresztą - język to jedno, a dochodzi jeszcze znajomość konkretnych narzędzi/bibliotek. Sam jestem głównie programistą .NET (przede wszystkim backend, a nie webowy frontend), ale ostatnio musiałem w pracy napisać cały portal w TypeScript+Javascript+Razor+kontrolki Telerik Kendo+.NET Web API+.NET MVC+HTML5 (żadnej z tych rzeczy nigdy wcześniej nie tknąłem). Na skończenie projektu + nauczenie się wszystkich tych technologii/języków miałem parę tygodni. Da się zrobić. Oczywiście, na początku wychodzi coś między profesjonalnym programem a aplikacją do liczenia głosów w PKW... W poprzedniej firmie natomiast miałem kilka tygodni na napisanie aplikacji a'la Netflix na Androida, a nie miałem wcześniej żadnej styczności z programowaniem na urządzenia mobilne.

Znajdź sobie język, którego chciałbyś się nauczyć (najlepiej JAVA albo C#) i zacznij od tego. Zrób sobie jakieś "heloł worldy". Jeśli się wkręcisz, "zaskoczysz" i będzie Cię to jarało, to pójdzie z górki.
 

Mad.lock

barbarzyńsko-pogański stratego-decentralizm
5 148
5 106
Parę miesięcy temu sprawdzałem ogłoszenia specjalnie pod języki programowania i wyszło mi, że najwięcej było dla PHP i Ruby (on Rails).
 
C

Cngelx

Guest
Najlepiej naucz się Ruby, pracy dużo, za sporą kasę i chyba nie tak trudny język do nauczenia.
PHP lepiej nie ruszaj, bo nawet jeśli staniesz się dobry to i tak zawsze będziesz wyrzutkiem i lamusem w środowisku.

Nie można powiedzieć ile czasu potrzeba aby stać się dobrym, bo to zależy od wielu czynników. Jedna osoba osiągnie więcej przez miesiąc niż ktoś inny przez 5 lat.
 

tosiabunio

Grand Master Architect
Członek Załogi
6 980
15 141
Pamiętajcie, że umiejętność programowania to nie tylko znajomość języków, ale znajomość alogrytmów, wzorców projektowych oraz właśnie technologii dookoła danego języka, które się powszechnie wykorzystuje (no i znajmość narzędzi). Nauka języka programowania, w zakresie podstawowym, to kwestia dni/tygodni. Nabycie efektywności, poznanie typowych dla języka schematów, to oczywiście czas znacznie dłuższy. Języki proceduralne są do siebie generalnie dość podobne i nauka różnić składniowych nie przychodzi specjalnie trudno, gdy się zna jeden/kilka. Języki funkcyjne to inna para kaloszy - tego chyba nigdy nie pojmę.

Ja bym sugerował start z Pythonem, bo to chyba jest przyszłościowy język i dość uniwersalny, ew. Ruby, oraz Java/C#, bo na to jest zapotrzebowanie obecnie (i jeśli interesuja nas odmózdżająca, choć dobrze płatna korpokariera).
 
P

Przemysław Pintal

Guest
Wszyscy mają rację. Na rynku jest masa technologii tylko trzeba się dobrze wstrzelić. Nawet takie rzeczy jak Fortran są wciąż wykorzystywane (w nauce i przemyśle), nie jedną aplikację bazodanową napisano w Delphi (język nie jest martwy, a opensourcowy Lazarus to potężne narzędzie). C++ wraz z Qt to też niezły rynek zbytu.

Ja bym podszedł z innej strony. Liźnij trochę pythona, algorytmów i spróbuj zrobić jakąś grę logiczną albo platformową na telefon. Godot to świetny silnik gier, np. navmeshe w nim wyklikasz. Ma własny język skryptowy podobny do pythona. To takie opensourcowe Unity, firma stojąca za nim niejedną grę już wydała (współpracują np. ze Square Enix, http://okamstudio.com/clients/). Klepanie tutoriali bez celu bywa zniechęcające. A tak to zrobisz sobie jakiś projekt.

http://www.godotengine.org/wp/

A assety możesz brać stąd - http://opengameart.org/

Wszystko zależy od tego przy czym chcesz pracować. Ale Python, Java czy Ruby to niezły pomysł. Wydaje mi się, że jak ktoś chce przejść z innego zawodu do IT i musi się czegoś nauczyć, to celowałbym w platformy mobilne i webdeveloping. Tak jest najprościej.

Przede wszystkim nie ma sensu przywiązywać się tylko do jednej technologii.

Jakiś koleś coś takiego zrobił bawiąc się tylko i poznając narzędzie:



A chyba ze dwa tytuły są już na Kickstarterze. Z tego jedna przygodówka zebrała kasę.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

Mad.lock

barbarzyńsko-pogański stratego-decentralizm
5 148
5 106
Co innego robić samodzielnie grę, a co innego szukać języka pod ilość ofert dla szeregowych programistów. Grę można zrobić w czymkolwiek. Niedawno z ciekawości sprawdzałem w czym ktoś zrobił klona Panzer Generala w przeglądarce. Grafika to był HTML5 i CSS, logika gry to JavaScript, a jakieś tam pomocnicze rzeczy to był Python.

Tosiabunio wspomniał o ważnych rzeczach jak technologie, wzorce i algorytmy. Tego się trudno nauczyć samodzielnie, a to jest potrzebne, żeby zacząć robić swoją grę, bo samemu trzeba zaprojektować cały program i etapy produkcji (testy choćby, debugowanie, użyte wzorce).
 
P

Przemysław Pintal

Guest
Tosiabunio wspomniał o ważnych rzeczach jak technologie, wzorce i algorytmy. Tego się trudno nauczyć samodzielnie, a to jest potrzebne, żeby zacząć robić swoją grę, bo samemu trzeba zaprojektować cały program i etapy produkcji (testy choćby, debugowanie, użyte wzorce).

Technologie to frameworki, na ogół trzeba zawsze jakiś wybrać (także narzędzia typu Android Studio). Algorytmy każdy musi samemu we własnym zakresie opanować.

A reszty nauczy się siedząc pół roku w jakiejś firmie. Tylko wpierw trzeba do niej z czymś przyjść. Nieraz wymaga się znajomości samej Javy. Częstą praktyką jest zrekrutowanie nowego zespołu i zatrudnienie jednej osoby mocno doświadczonej, która z młodymi siedzi trzy miesiące i wszystkiego uczy. To szeroki temat, nieraz zabawne historie.

W każdym razie Antoni powinien wybrać coś popularnego i wziąć się za to mocno, wtedy zobaczy czy mu taka praca pasuje. Na stronie Ruby był kiedyś interpreter online z tutorialem z boku i można było szybko liznąć.
 

inho

Well-Known Member
1 635
4 511
akurat parę dni temu widziałem takie zestawienie: http://www.pb.pl/3945225,84037,te-jezyki-programowania-daja-najlepiej-zarobic-w-usa

Średnie wynagrodzenie programisty zbliżyło się w USA do 100 tys. USD rocznie i jest najwyższe w historii. Zarobki różnią się jednak w zależności od języka programowania.
Max Nisen z serwisu Quartz przedstawił ranking języków pod względem zarobków programistów. Poniżej 10 najlepiej płatnych:

1. Ruby on Rails – 109.460 USD

2. Objective C - 108.225 USD

3. Python – 100.717 USD

4. JAVA – 94.908 USD

5. C++ - 93.502 USD

6. JavaScript – 91.461 USD

7. C – 90.134 USD

8. R- 90.055 USD

9. C# - 89.074 USD

10. Visual Basic – 85.962 USD

W Europie programiści wynagradzani są gorzej niż w USA. Średnio dostają 43.536 EUR(55,3 tys. USD) bez premii. To jednak aż o 9 proc. więcej niż w 2013 roku.

W Polsce mediana wynagrodzenia brutto programistów wynosiła miesięcznie 5.650 zł w ubiegłym roku. Najlepiej zarabiali ci, którzy programowali w języku bash/sh/awk (6.825 zł), najmniej programujący w języku PHP (4928 zł).
 

Jack Ruby

Rezerwowy pies.
114
420
Tydzień temu byłem na targach pracy w Hali Stulecia we Wrocławiu. Oferty można podzielić na 3 kategorie: 10% to prace pół-fizyczne jak w Amazonie, 40% robota dla banków, z reguły obsługa klienta, a reszto to branża IT. Ludzie na większości stoisk IT nie zwracają uwagi na wykształcenie w kierunku informatyki tylko na umiejętności np. Nokia ma jakieś testy na początek. Inne firmy nie wymagają nawet tego i oferują kursy trwające ok. 3 miesięcy. Pracodawcy sprawdzają ogólną kumatość i sumienność kandydata. Z tego co widziałem największym wzięciem cieszą się Java i C#, mają tam duże niedobory pracowników i można przebierać w ofertach. W pracy jest się raczej korposzczurem, ale dobrze płatnym. Najbardziej zdziwił mnie fakt, że w takim Wrocławiu nie szukają nikogo z niemieckim tylko językami programowania, których można nauczyć się w kilka miesięcy.
 

novotarq

Member
73
87
1. Ruby on Rails – 109.460 USD
Ja od siebie dodam, że w tej technologii spokojnie można wyciagnąć 60-80% (a niektórzy masterzy nawet przekraczają te 100k) tej stawki pracując z Polski dla klientów ze Stanów/EU.

@Antoni Wiech jeśli chcesz zostać programistą to znajdź sobie jakiś pet-project (cokolwiek, co będzie open source, a najlepiej dorzuć jakiś kod albo napraw kilka bug-ów w istniejącym projekcie), a Javę olej (chyba że pasuje Ci bycie korpo-szczurem). Więcej mogę opowiedzieć przez priv.
 
T

Tralalala

Guest
Jak możecie to dołączcie mnie do tej rozmowy, chętnie poczytam, bo też bym się chciał nauczyć programować.
Edytka: od siebie dodam, że warto się zainteresować blockchainami, bo w przyszłości możliwe, że akcje firm będą wypuszczane jako monety ( bardzo sensowne ) no i ktoś to projektować/programować musi, a biorąc pod uwagę ilość devów i firm które mogą być tym zainteresowane to może to się okazać niszą w chuj dużą.
 

Szynka

Złota szynka wolnego rynku.
1 209
2 052
Na wykopie jeden użytkownik wrzucił trochę linków i własnych porad jak się uczyć programowania. Może komuś się przyda.
C++: http://www.wykop.pl/wpis/9719000/cpp-naukaprogramowania-programowanie-wstep-czestot/
Python: http://www.wykop.pl/wpis/9876900/python-naukaprogramowania-programowanie-wstep-pod-/
Programowanie funkcyjne: http://www.wykop.pl/wpis/10194824/naukaprogramowania-programowaniefunkcyjne-programo/

Ja również z chęcią posłucham rad. Studiuję mechatronikę i chciałbym iść potem w stronę programowania lub elektroniki. Zastanawiam się nad programowaniem systemów wbudowanych, ale jeśli większy sens (pieniądze) ma np. nauczenie się Ruby on Rails to również to rozważę.
Podstawy programowania znam, mam już za sobą jedną prostą aplikację w Androidzie, ale to jest tyle co nic. Chcę napisać teraz program dla własnego użytku w C++ i Qt, może mając coś takiego w portfolio będzie łatwiej o pracę ;)
 

ernestbugaj

kresiarz umysłów
851
3 037
Jako, że zawodowo zajmuję się rekrutacjami dla firm z branży IT (bo dla mnie też tu jest największa kasa), to postaram się opisać jak sprawa wygląda z punktu widzenia HR.

Nie będę pisał truizmów, że w tej branży mamy obecnie rynek pracownika i jeszcze długo tak będzie, bo to chyba wszyscy wiedzą. Skupię się na samym mięsie.

Z mojego doświadczenia wynika, że:
- największe zarobki są oferowane Javovcom,
- największe zapotrzebowanie jest na Javovców,
- kurewsko ciężko jest znaleźć programistów do tematów desktopowych, wszyscy robią projekty webowe i na urządzenia mobilne,
- bardzo duże zapotrzebowanie jest na programistów C++ i Testerów - takie projekty najczęściej nam zlecają,
- pierwsza rozmowa w firmie to zazwyczaj test z danego języka programowania,
- wykształcenie informatyczne rzadko jest wymieniane w ogłoszeniach jako warunek konieczny do zatrudnienia, ale fakt jest taki, że nie zdarzyło mi się jeszcze, by zaproszono z naszej strony na rozmowę gościa, który by tego wykształcenia nie miał,
- największe korpo to firmy outsourcingowe, których jest trochę w Polsce. Tam rzucają od projektu do projektu.

Jeśli chodzi o zarobki, to koniecznie trzeba brać pod uwagę lokalizację. 6k netto w Bydgoszczy dla programisty C++ z 5-letnim doświadczeniem jest atrakcyjną ofertą, ale już w Poznaniu bez 8k żaden szanujący się programista nie podejdzie do tematu. Do tego zatrzęsienie benefitów socjalnych i pozapłacowych.

Osobiście polecam szukanie pracy w branży gamedev, atmosfera zazwyczaj jest dużo luźniejsza i nie ma nic wspólnego z korpo. Szefowie i kierownicy z którymi mam styczność też są jacyś bardziej wyluzowani i daje się z nimi łatwo dogadać.
Aha, no i dosyć często przy umowach o pracę praktykowane są lojalki. Jak chcesz odejść od nas wcześniej - musisz zabulić. Rotacja pracowników jest bardzo duża, więc w ten sposób firmy próbują się chronić.

PHP jest słabo opłacany i poważany, ale to już koledzy pisali wcześniej. Programistów RoR, C# i .Net jeszcze nie rekrutowaliśmy, wiec nie wiem jak sprawa wygląda.
 

novotarq

Member
73
87
Na wykopie jeden użytkownik wrzucił trochę linków i własnych porad jak się uczyć programowania. Może komuś się przyda.
Jeśli chcecie (tj. jeśli będzie więcej niż jedna osoba, która chce uczyć się Ruby/on Rails) to mogę takie howto wrzucić gdzieś tu na forum. 5 lat temu zacząłem przygodę z Ruby on Rails, pracowałem przy kilkunastu projektach, kilka mniejszych też prowadziłem.
 
T

Tralalala

Guest
Wrzucaj, wrzucaj jak możesz i chcesz, na bank się przyda. Dobrze jak na lib.necie będzie jak najwięcej materiałów przyciągających potencjalnych ludzi. Ja pewnie w coś innego bym celował ale może kiedyś się przyda;p
 

tosiabunio

Grand Master Architect
Członek Załogi
6 980
15 141
Osobiście polecam szukanie pracy w branży gamedev, atmosfera zazwyczaj jest dużo luźniejsza i nie ma nic wspólnego z korpo. Szefowie i kierownicy z którymi mam styczność też są jacyś bardziej wyluzowani i daje się z nimi łatwo dogadać.

I tak i nie. To znaczy szefowie pewnie tak, szczególnie w mniejszych firmach, ale wszystkie większe firmy branży gamdev (czyli takie powyżej 100 pracowników, a jest ich tylko kilka), maszerują w kierunku korpo raźnym krokiem. W gamedevie zarobki są generalnie chyba mniejsze niż w czystym IT, ale robota o 100 razy ciekawsza. Jak ktoś sobie ceni pracę w stałych godzinach i nie przywiązuje się do tego, co robi, to niech gamdev omija szerokim łukiem.
 
Do góry Bottom