- Moderator
- #1
- 3 591
- 1 503
...oczywiście przy zachowaniu ekwiwalentności. Hardcore proszeni o zachowanie dla siebie zalet odpowiedzialności nieskończonej.
Jako, że jestem względem Rothbarda bezkrytyczny, to zacznę od Jego krytyki (bo, jak wiadomo, można być jednocześnie krytycznym i bezkrytycznym) - nie uważam, żeby ustalanie jakiejś wartości domyślnej odszkodowania miało sens. Przyczyna jest taka, że takie same proporcje (np. dwukrotna wartość szkody) w jednym przypadku są, w drugim nie są ekwiwalentne.
Jeśli ktoś lubi wybijać szyby, a jest bardzo bogaty, to może sobie trzaskać te szyby u kogoś regularnie, płacąc nawet z góry. Co prawda właściciel okien będzie na tym zarabiać, ale zmuszanie go do tolerowania takiej rozrywki raczej istoty akapu nie oddaje.
Stawię tezę startową: ekwiwalentości nie da się praktycznie wyliczyć z żadnego wzoru. Można jedynie ustalić kilka zasad, które zredukują dowolność ale cyfry nie dadzą.
Odpowiadając na ewentualny brak entuzjazmu co do tej niedoskonałości przywołam agresję: faktu agresji też nie da się ustalić ze wzoru (vide kwestia hałasu).
To tyle na początek, zobaczymy, czy dyskusje anarchokapitalistyczne mogą być równie wciągające jak pyskówki z heretykami
Jako, że jestem względem Rothbarda bezkrytyczny, to zacznę od Jego krytyki (bo, jak wiadomo, można być jednocześnie krytycznym i bezkrytycznym) - nie uważam, żeby ustalanie jakiejś wartości domyślnej odszkodowania miało sens. Przyczyna jest taka, że takie same proporcje (np. dwukrotna wartość szkody) w jednym przypadku są, w drugim nie są ekwiwalentne.
Jeśli ktoś lubi wybijać szyby, a jest bardzo bogaty, to może sobie trzaskać te szyby u kogoś regularnie, płacąc nawet z góry. Co prawda właściciel okien będzie na tym zarabiać, ale zmuszanie go do tolerowania takiej rozrywki raczej istoty akapu nie oddaje.
Stawię tezę startową: ekwiwalentości nie da się praktycznie wyliczyć z żadnego wzoru. Można jedynie ustalić kilka zasad, które zredukują dowolność ale cyfry nie dadzą.
Odpowiadając na ewentualny brak entuzjazmu co do tej niedoskonałości przywołam agresję: faktu agresji też nie da się ustalić ze wzoru (vide kwestia hałasu).
To tyle na początek, zobaczymy, czy dyskusje anarchokapitalistyczne mogą być równie wciągające jak pyskówki z heretykami