- Moderator
- #1
- 8 902
- 25 626
Wiadomo powszechnie, że na libnecie znajdziemy całe mnóstwo postów podnoszących temat państwowego marnotrawstwa środków. Przepłacona infrastruktura, usługi, bezsensowne inwestycje; w wielu wypadkach po prostu zasłaniające wyprowadzanie tzw. publicznych pieniędzy, do zdrowej, prywatnej kieszeni, znamy to do znudzenia. Tak wygląda nasz chleb powszechny z państwem zasiadającym po drugiej stronie stołu. Wielu się do tej nudnej codzienności przyzwyczaiło do tego stopnia, że mniejsze aferki przestają ich ruszać - ani nie drażnią, ani nie śmieszą.
Aby zatroszczyć się o emocjonalny restart i powrót do korzeni, postanowiłem założyć temat - matkę całego tego marnotrawstwa, tyle, że w najbardziej epic-failowej odsłonie. Clou polega na tym, żeby odnaleźć przykłady jak najbardziej zabawnej utylizacji potężnej ilości hajsu, zagrabionego podatnikom, poddanym, niewolnikom czy wszelkiej innej klasie podludzkiej, finansującej swą pracą intelektualne wyczyny, tudzież pretensje swych panów, nie wytrzymujące później nawet pierwszego kontaktu z rzeczywistością.
Na pomysł naprowadziła mnie obejrzana przed chwilą reklama zachęcająca do zakupu modelu szwedzkiego galeonu Vasa, który był wychuchanym gigantomańskim cacuszkiem króla Gustawa Adolfa i zatonął od razu po swoim zwodowaniu. Znakomita historia do zainicjowania wątku marnotrawnych thebestofów.
Aby zatroszczyć się o emocjonalny restart i powrót do korzeni, postanowiłem założyć temat - matkę całego tego marnotrawstwa, tyle, że w najbardziej epic-failowej odsłonie. Clou polega na tym, żeby odnaleźć przykłady jak najbardziej zabawnej utylizacji potężnej ilości hajsu, zagrabionego podatnikom, poddanym, niewolnikom czy wszelkiej innej klasie podludzkiej, finansującej swą pracą intelektualne wyczyny, tudzież pretensje swych panów, nie wytrzymujące później nawet pierwszego kontaktu z rzeczywistością.
Na pomysł naprowadziła mnie obejrzana przed chwilą reklama zachęcająca do zakupu modelu szwedzkiego galeonu Vasa, który był wychuchanym gigantomańskim cacuszkiem króla Gustawa Adolfa i zatonął od razu po swoim zwodowaniu. Znakomita historia do zainicjowania wątku marnotrawnych thebestofów.
Vasa – szwedzki okręt, królewski galeon, słynny z powodu spektakularnego zatonięcia, a następnie wydobycia i przekształcenia w okręt muzeum.
Spis treści
Historia
"Vasa" należał do klasy największych szwedzkich galeonów nazywanych Regalskeppet (okręty królewskie). Zbudowany został między 1626 a 1628 w Sztokholmie na zlecenie króla Gustawa Adolfa, pod nadzorem budowniczego holenderskiego pochodzenia Henrika Hybertssona. Był przeznaczony do wzięcia udziału w wojnie z Polską. Powstawał, gdy antypolska histeria osiągała w Szwecji apogeum. Stąd m.in. umieszczone pod latrynami galeonu rzeźby przedstawiające polskich szlachciców. Król miał wpływ na prace projektowe, życzył sobie między innymi, żeby nowy okręt był największy z galeonów, a przy tym smukły. Główny projektant zmarł na rok przed ukończeniem okrętu. W rezultacie powstał najsilniejszy z ówczesnych galeonów, lecz zbyt długi i wysoki jak na swoją szerokość, wyposażony w wysokie i bogato zdobione nadbudówki. Uzbrojenie stanowiły 64 działa umieszczone głównie na dwóch zakrytych pokładach działowych. 120 ton balastu kamiennego było niewystarczające do zrównoważenia wysoko położonych mas, w tym zwiększonej artylerii umieszczonej na górnym pokładzie. Widoczne to było już podczas próby stateczności, lecz pomimo jej niepokojących wyników, admirał Klas Fleming dopuścił okręt do wypłynięcia w próbny rejs.
10 sierpnia 1628 "Vasa" pod dowództwem kapitana Söfringa Hanssona wyruszył w pierwszy próbny rejs z portu sztokholmskiego, obserwowany z brzegu przez tłumy ludzi. Jeszcze w obrębie portu, po postawieniu żagli i wydostaniu się zza osłony nabrzeżnych skał, pod wpływem podmuchu wiatru okręt silnie przechylił się na lewą burtę. Po nabraniu wody przez otwarte furty działowe, okręt przewrócił się na burtę i zatonął, pociągając za sobą około 30 do 50 marynarzy. Okręt przepłynął zaledwie około mili. Zwołana później komisja nie obarczyła nikogo odpowiedzialnością za katastrofę. Warto nadmienić, iż o sabotaż oskarżono wówczas domniemanych polskich agentów, którzy mieli celowo zmienić dane konstrukcyjne okrętu.
Spis treści
Historia
"Vasa" należał do klasy największych szwedzkich galeonów nazywanych Regalskeppet (okręty królewskie). Zbudowany został między 1626 a 1628 w Sztokholmie na zlecenie króla Gustawa Adolfa, pod nadzorem budowniczego holenderskiego pochodzenia Henrika Hybertssona. Był przeznaczony do wzięcia udziału w wojnie z Polską. Powstawał, gdy antypolska histeria osiągała w Szwecji apogeum. Stąd m.in. umieszczone pod latrynami galeonu rzeźby przedstawiające polskich szlachciców. Król miał wpływ na prace projektowe, życzył sobie między innymi, żeby nowy okręt był największy z galeonów, a przy tym smukły. Główny projektant zmarł na rok przed ukończeniem okrętu. W rezultacie powstał najsilniejszy z ówczesnych galeonów, lecz zbyt długi i wysoki jak na swoją szerokość, wyposażony w wysokie i bogato zdobione nadbudówki. Uzbrojenie stanowiły 64 działa umieszczone głównie na dwóch zakrytych pokładach działowych. 120 ton balastu kamiennego było niewystarczające do zrównoważenia wysoko położonych mas, w tym zwiększonej artylerii umieszczonej na górnym pokładzie. Widoczne to było już podczas próby stateczności, lecz pomimo jej niepokojących wyników, admirał Klas Fleming dopuścił okręt do wypłynięcia w próbny rejs.
10 sierpnia 1628 "Vasa" pod dowództwem kapitana Söfringa Hanssona wyruszył w pierwszy próbny rejs z portu sztokholmskiego, obserwowany z brzegu przez tłumy ludzi. Jeszcze w obrębie portu, po postawieniu żagli i wydostaniu się zza osłony nabrzeżnych skał, pod wpływem podmuchu wiatru okręt silnie przechylił się na lewą burtę. Po nabraniu wody przez otwarte furty działowe, okręt przewrócił się na burtę i zatonął, pociągając za sobą około 30 do 50 marynarzy. Okręt przepłynął zaledwie około mili. Zwołana później komisja nie obarczyła nikogo odpowiedzialnością za katastrofę. Warto nadmienić, iż o sabotaż oskarżono wówczas domniemanych polskich agentów, którzy mieli celowo zmienić dane konstrukcyjne okrętu.
Ostatnia edycja: