- Staff
- #1
- 2 946
- 957
http://konstruktywnaopozycja.org/
Postulaty
Najważniejszymi punktami programu, od których nie będzie ustępstw z naszej strony to:
• Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez zwiększenie etatów Policji, ze środków uzyskanych z likwidacji Straży Miejskiej. (Szczegóły w tekście – Kosztowna iluzja bezpieczeństwa)
• Poprawa stanu technicznego dróg w mieście. (Drogi są wspólnym dobrem, w naszym interesie jest to, aby były w dobrym stanie i o to chcemy zadbać).
• Bezwzględna obniżka wszystkich podatków lokalnych.( Wszystkie podatki lokalne, których wysokość w myśl ustawy może być regulowana decyzja Rady Miasta zostaną obniżone. Dotyczy to podatku rolnego, leśnego od środków transportu, opłaty targowej, od nieruchomości. Mieszkańcy miasta najlepiej wiedzą na jakie wspólne, a niezbędne cele wydać własne, ciężko zarobione pieniądze).
• Sprzeciw dla silesianizacji Sosnowca.(Nie zgadzamy się z ześląszczeniem Sosnowca, nasze miasto powinno zachować tożsamość Zagłębia Dąbrowskiego).
Reforma Urzędu Miasta.
1. Zmiana sytemu wynagrodzeń:
a) odejście od systemu płacowego i premiowego opartego na stażu pracy. Połączenie płacy z wynikami spowoduje, że biurokracja skupi swoją uwagę na wynikach, a jednocześnie pozwala kierownikom na stworzenia podnoszących wydajność bodźców, zarówno indywidualnych , jak i opartych na efektach pracy zespołowej, co w konsekwencji prowadzi do podniesienia wydajności.
2. Pomiar wyników:
a) wprowadzenie rocznych raportów dotyczących usług miejskich, podsumowujących wyniki uzyskane przez władze. Raport pozwoli kierownictwu miasta, radnym oraz opinii publicznej na dokonanie oceny efektywności gospodarowania pieniędzmi podatników. Dodatkowo do raportu wprowadzić badania opinii mieszkańców korzystających z usług miasta. (Opinię taką przygotuje niezależna firma zajmująca się badaniem opinii publicznej) analiza takich wyników pomoże ocenić swoje wysiłki i dokonania, ustalić rzeczywistą wartość programów publicznych, ustanowić standardy i procedury postępowania. Sprzyja również podejmowaniu przez władze odpowiedzialnych, uzasadnionych decyzji, prawidłowemu ustanowieniu priorytetów w usługach, utrzymaniu właściwego poziomu zatrudnienia i podziału budżetu. Raport uczyni kierownictwo miasta odpowiedzialnym nie tylko za to, ile wydają pieniędzy, ale również, jak dobrze je wydają.
3. Grupa robocza sektora prywatnego ds. Zarządzania i Wydajności:a) zaproszenie do pracy właścicieli oraz menadżerów prywatnych firm w celu dokonania przeglądu zarządzania we władzach miasta. Efektem tej pracy mają być konkretne zalecenia dotyczące poprawy jakości usług, obniżenia kosztów zwiększenia przychodów inaczej mówiąc, racjonalizacji operacji.
4. Miejskie Biuro Energetyki:
a) stworzenie biura ma na celu obniżenie wydatków miasta ponoszonych na energię.
b) optymalizację zużycia energii w obiektach miejskich, wspieranie rozwoju i wdrażania technologii oszczędzających zużycie energii oraz ochronę środowiska.
c) zyski można osiągnąć poprzez skrupulatne monitorowanie wydatków na usługi komunalne miasta, negocjowanie obniżek stawek z dostawcami energii oraz wdrożeniu projektów oszczędnościowych.
5. Zespół ds. Działalności Gospodarczej:
a) ważna częścią strategii miasta, której celem jest przyciągnięcie i utrzymanie w mieście przedsiębiorców jest stworzenia środowiska przyjaznego dla firm.
b) do zadań zespołu będzie należeć stworzenie centrum wsparcia dla biznesu, które na celu ma pomoc firmom w uzyskaniu wymaganych licencji, pozwoleń, finansowania innych usług miejskich oraz załatwieniu wszelkich wniosków. Poczynając od pomocy przy zakupie gruntów, aż do występowania w roli mediatora w sporach dotyczących społeczności lokalnej.
6. Przegląd i usprawnienie przepisów:
a) przepisy są narzędziem w zarządzaniu problemami publicznymi, ale mogą również być przyczyną zmniejszenia efektywności i chaosu dla podatników i lokalnego biznesu. Zadaniem Prezydenta jest stworzenie przejrzystego, wyczerpującego kodeksu prawa lokalnego.
b) przepisy często uchwalane są w odpowiedzi na zapotrzebowanie lub naciski ze strony określonych grup, bez dokonania jakiejkolwiek, wolnej od polityki, ekonomicznej analizy. Aby temu zapobiec, komisja statutowa (jeśli nie ma to stworzyć odpowiedni organ) powinna dostarczać prezydentowi i radzie miasta analiz skutków technicznych i ekonomicznych proponowanego przepisu. Komisja może także systematycznie przeglądać stworzony kodeks pod kątem wyszukiwania przestarzałych i nieuzasadnionych przepisów, które często narzucają kosztowne ograniczenia.
Edukacja.
1. Akademia Nowej Kariery:
a)utworzenie akademii, której celem jest monitorowanie lokalnego rynku pracy i sugerowanie młodzieży w wyborze kierunku edukacji w rozwijających się branżach.
2. Program partnerstwa ze szkołami:
a) zachęcenie prywatnych przedsiębiorców do włączenia się w system edukacji.
W zamian za ulgi podatkowe przedsiębiorcy powinni zaoferować granty dla szkół, konsultacje i praktyki zawodowe. Podniesie to prestiż firmy jak i wniesie dodatkowe finansowanie szkół.
3. System nagród za osiągnięcia:
a) aby osiągać sukcesy, uczniowie potrzebują pozytywnych bodźców. Miasto może pomóc w tworzeniu systemu zachęt przez zainicjowanie konkretnych nagród dla uczniów za dobre wyniki w nauce.
4. System edukacji pozaszkolnej:
a) miasto może wprowadzić program edukacji pozaszkolnej lub wesprzeć finansowo istniejące organizacje wychowawcze.
b) wykorzystując miejscowe szkoły publiczne, prywatne i społeczne, działalność komercyjną, miasto może zapewnić różnorodną ofertę edukacyjno-wychowawczą konkurującą o ucznia.
c) wprowadzając taki system zapewnimy opiekę oraz zajęcie dla dzieci, które ze względu na zapracowanych rodziców często są jej pozbawione.
Pomoc społeczna.
1. Opieka społeczna i pośrednictwo pracy:
Najlepszym momentem niesienia pomocy ludziom w osiągnięciu samowystarczalności jest proces składania wniosku o objęcie ich pomocą z opieki społecznej, a nie później w okresie zależności od tej opieki. O wiele prostsze i mniej kosztowne jest pomaganie ludziom w zdobywaniu natychmiastowego zatrudnienia niż zarejestrowanie ich w systemie opieki społecznej, a następnie pomaganie w wyjściu z niej.
a) należy połączyć urząd pracy z pomocą społeczną. Ludzie potrzebujący pomocy w pierwszej kolejności powinni przejść przez urząd pracy, który powinien być wyposażony, tak aby pomóc w natychmiastowym podjęciu pracy.Dopiero po przejściu tej drogi osoba może złożyć wniosek o uzyskanie pomocy społecznej.
b)ścisła współpraca urzędu pracy i pomocy społecznej z prywatnymi agencjami zatrudnienia.
2. W pierwszej kolejności wspierać dopłatami do mieszkań osoby, które wykażą inicjatywę i konstruktywne zachowanie, wnosząc swój wkład do społeczności lokalnej.
Budownictwo mieszkaniowe.
1. Egzekwowanie prawa w celu poprawy wyglądu dzielnic:
a)stworzenie Biura Obsługi Skarg i Wniosków gdzie przyjmowane będą skargi od społeczeństwa dotyczących m.in. nie uprzątniętych śmieci.
Po wpłynięciu skargi ustalamy właściciela nieruchomości, przeprowadzamy kontrolę i jeśli jest ona uzasadniona egzekwujemy prawo.
2. Usunięcie barier dla budownictwa miejskiego:
a) inwestycje dotyczące budownictwa mieszkaniowego powinny być zwolnione z wszelkich podatków miejskich.
b)Szybkie stworzenie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, co umożliwi planowanie budownictwa mieszkaniowego.Mieszkania komunalne i lokale użytkowe zostaną sprzedane z prawem pierwokupu dla obecnych najemców za 10% wartości rynkowej tak, aby stali się oni prawdziwymi właścicielami.
3. Stworzenie programu Banku Gruntów:
a) poprzez program miasto udostępni pewną liczbę tanich działek w celu zachęcenia budowy nowych tanich mieszkań.
Poza tymi najważniejszymi punktami, będziemy walczyć o:
• Obniżenie lub zniesienie wszystkich opłat administracyjnych będących w kompetencji władz miejskich, likwidacja opłat za wpis do ewidencji działalności gospodarczej – ludzie przedsiębiorcy i tworzący miejsca pracy nie mogą ponosić dodatkowych kosztów związanych z aktywnością gospodarczą.
• Wszelkie koncesje, pozwolenia, zezwolenia zostaną udzielone każdemu zainteresowanemu bez ograniczeń, o ile nie zakazuje tego prawo. Opłaty pobierane będą na najniższym dopuszczalnym poziomie.
• Gmina nie będzie zaciągać długów, ponieważ życie na koszt kolejnych pokoleń jest niemoralne. Budżet powinien być zrównoważony. (Dla przykładu Sosnowiec obecnie jest bankrutem! Zadłużenie przekracza 400 mln zł i od 8 lat nie została spłacona żadna rata kredytu)
• Wydatki gminy poddane zostaną rygorystycznej kontroli i ograniczeniu. Wydatki gminy, z wyjątkiem ustawowo narzuconych będą przeznaczone tylko na cele służące wszystkim mieszkańcom tj. bezpieczeństwo, oświetlenie uli, remonty i budowa dróg oraz chodników, infrastruktura wodno-kanalizacyjna.
• Radykalną redukcję biurokracji samorządowej Urzędu Miasta. (Mimo jednego z najtańszych UM w Polsce, Sosnowiec jest zadłużony, a ludzie nie są zadowoleni z załatwiania spraw w urzędzie. Zredukować stanowiska urzędnicze, gdzie znajdzie się oszczędności, a ludzi się zmobilizuje do pracy)
• Całkowitą likwidację (docelowo) spółek i zakładów komunalnych miasta. (Zgodnie z prawem Savasa, firmy prywatne wyłonione w jawnych przetargach są średnio o połowę tańsze od spółek i zakładów komunalnych wykonujących wszystkie usługi na rzecz mieszkańców i gmin.)
• Wyprzedaż na przetargach nieograniczonych mienia komunalnego, a uzyskane pieniądze przeznaczyć na finansowanie przez samorząd zadań narzuconych przez ustawy.(Np. oświata i edukacja, ochrona zdrowia, zasiłki socjalne itd.)
• Natychmiastowe przystąpienie do opracowania Planu Zagospodarowania Przestrzennego Sosnowca.