D
Deleted member 427
Guest
źródło: http://www.jakubw.com/2010/08/dwadziesc ... orych.html
Jakub Bożydar Wiśniewski jest absolwentem ekonomii i filozofii Uniwersytetu Cambridge. Obecnie prowadzi badania nad konfliktami moralnymi i kwestią niewymierności wartości na Uniwersytecie Glasgow. W najbliższej przyszłości planuje zająć się krytyką i rekonstrukcją teorii dóbr publicznych z punktu widzenia Szkoły Austriackiej. Jego inne zainteresowania w ramach Szkoły Austriackiej to zwłaszcza debata kalkulacyjna, teoria przedsiębiorczości i kontrowersje związane z pojęciem wartościowania w ekonomii.
Po napotkaniu twierdzenia, że pewne stanowisko nieetatystyczne (np. anarchokapitalizm) jest praktycznie niebezpieczne z uwagi na swój radykalny charakter, warto wskazać na rażący radykalizm każdej formy etatyzmu. Następnie, po zasugerowaniu, że to nie radykalizm danej teorii stanowi jej problem, jeszcze bardziej warto wskazać, że etatyzm jest teorią nie tylko radykalną, ale też radykalną w swej niespójności. Wydaje się to odpowiednim opisaniem stanowiska, które twierdzi, między innymi, że:
1. Jedynym pewnym sposobem obrony przed agresją, przemocą i przymusem jest podporządkowanie się ogromnemu, monopolistycznemu aparatowi agresji, przemocy i przymusu.
2. Jedynym pewnym sposobem obrony swoich praw własności jest podporządkowanie się przymusowemu podmiotowi którego reprezentanci nie posiadają żadnego z aktywów składających się na ten podmiot, a mimo to przypisują sobie prawo wywłaszczenia dowolnego prywatnego właściciela dla celów, których wartość i użyteczność wyceniają wyłącznie oni sami.
3. Gospodarka wolnorynkowa, której uczestnicy – chcąc prosperować – muszą zaopatrywać się wzajemnie w produktywne dobra i usługi, a także ponosić pełną odpowiedzialność za swoje potencjalne niepowodzenia, może przetrwać wyłącznie wtedy, gdy podda się ją regulacji monopolistycznej grupy osób bezproduktywnych, które zawsze mogą obciążyć osoby produktywne kosztami swoich błędów i porażek.
4. Państwowy przymus jest niezbędny do egzekwowania umów, a mimo to rzekoma „umowa społeczna”, mająca ustanawiać państwo, może zostać wyegzekwowana bez udziału jakiegokolwiek meta-państwa, tym samym stając się samoegzekwującą się anomalią.
(...)
Jakub Bożydar Wiśniewski jest absolwentem ekonomii i filozofii Uniwersytetu Cambridge. Obecnie prowadzi badania nad konfliktami moralnymi i kwestią niewymierności wartości na Uniwersytecie Glasgow. W najbliższej przyszłości planuje zająć się krytyką i rekonstrukcją teorii dóbr publicznych z punktu widzenia Szkoły Austriackiej. Jego inne zainteresowania w ramach Szkoły Austriackiej to zwłaszcza debata kalkulacyjna, teoria przedsiębiorczości i kontrowersje związane z pojęciem wartościowania w ekonomii.